3 creatieve oplossingen om jouw wervingsvraag op te lossen
De arbeidsmarkt is krapper dan ooit en geschikte kandidaten zijn vrijwel niet meer te vinden. Werkgevers zullen het werven van nieuwe kandidaten dus op een andere manier moeten aanpakken om ervoor te zorgen dat schaars talent voor hun organisatie kiest, in plaats van voor de concurrent.
Dit zijn drie creatieve oplossingen die jouw organisatie kan toepassen.
1. Gebruik data voor de werving van schaarse profielen
Arbeidsmarktcommunicatie is het meest fundamentele onderdeel van het wervingsproces. Hoe je met potentiële kandidaten communiceert kan bepalend zijn voor de aantrekkingskracht die je als organisatie op nieuw personeel heeft. Voordat dit succesvol kan zijn, moet je eerst weten wat jouw doelgroep écht belangrijk vindt. Daarvoor zal je slim gebruik moeten maken van data.
Soms is het nodig om terug te gaan naar de tekentafel: de ‘pull-factoren’ voor jouw doelgroep kunnen heel anders zijn dan je had verwacht. Zo kan het zomaar zijn dat salaris voor een kandidaat veel minder belangrijk is dan de werksfeer bij jouw organisatie. Daar kun je in jouw communicatie op inspelen. Daarnaast is het in een schaarse arbeidsmarkt de uitdaging om een zo’n groot mogelijke populatie te bereiken en ervoor te zorgen dat kandidaten je kunnen vinden. Het verschil zit hem hier in de details: misschien past de term ‘magazijnmedewerker’ wel veel beter in de vacaturetekst dan ‘vulploegmedewerker’.
Naast een goed salaris en een vast contract zijn er andere voorwaarden waar je als werkgever rekening mee moet houden om het meeste uit deze krappe arbeidsmarkt te halen. Denk hierbij aan een fijne werksfeer, maar ook aan oprechte aandacht, werken-in-shifts en als werkgever de kosten dragen voor bijvoorbeeld veilig schoeisel voor in een magazijn.
2. Kijk voorbij de voor de hand liggende doelgroepen
Er speelt meer in deze krappe arbeidsmarkt dan het overbieden van de concurrent in salaris én secundaire arbeidsvoorwaarden. “We hebben in de meest schaarse sectoren namelijk last van vergrijzing” zegt Marisan van Vught, senior sales consultant bij Manpower Nederland. “Daarnaast heeft de jongere generatie een hele andere set normen en waarden, waardoor het voor veel werkgevers lastig is hen dusdanig bij het bedrijf te betrekken dat zij er ook blijven”.
Het is juist in deze interne dynamiek waar voor werkgevers kansen liggen. Ook bij technisch of fysiek werk kunt u uit de 50-plus of vrouwelijke doelgroep absoluut personeel halen. Juist de 50-plussers in jouw organisatie zijn waardevol en kunnen de stabiliteit bieden waar je als werkgever naar op zoek bent. Wat deze doelgroep voor uw organisatie kan leveren is vele malen groter dan wat het kost om hen op te leiden in de laatste technologische ontwikkelingen.
3. Vergeet uw concurrent niet
Uiteraard zijn jouw ogen op de concurrent gericht: zodra er een beschikbare kandidaat op de arbeidsmarkt komt zullen ook zij proberen deze kandidaat naar zich toe te trekken. Toch is het ook om andere redenen goed om de concurrent in de gaten te houden. Zo kan er zomaar iemand werken die eigenlijk wel klaar is voor een volgende stap in zijn of haar carrière; latent werkzoekenden noemen we deze talenten. Bij deze groep liggen een heleboel kansen om schaarse profielen naar uw organisatie toe te trekken.
We zien langzaam maar zeker dat het uitwisselen van talent steeds minder een kwestie van concurrentie is, maar dat werkgevers dit fenomeen omarmen. Als er een personeelslid niet langer in jouw organisatie kan blijven werken, heeft een ander bedrijf misschien wél iets aan dat talent. Vice versa geldt dit uiteraard ook voor jou en de talenten bij jouw concurrent. Uiteindelijk beweegt u namelijk beiden op dezelfde schaarse arbeidsmarkt. Werkgevers staan samen veel sterker dan alleen.
Meer weten over creatieve oplossingen bij personeelstekort?
Onze consultants denken graag vrijblijvend met je mee over een personeelsoplossing op maat in jouw organisatie. Lees je liever eerst wat meer informatie? Neem dan een kijkje op de pagina’s over onze diensten en oplossingen!