Thuiswerkend starten in een nieuwe baan

Van baan wisselen is van alle tijden, dus ook van nu. Na twee jaar thuiswerken kunnen we de balans opmaken: hoe is dat eigenlijk, starten in een nieuwe baan terwijl je thuiswerkt? We vroegen het Koray Kilinc en Florence Vincent die dit aan den lijve ondervonden toen ze bij ManpowerGroup van start gingen. Ze delen hun ervaringen en geven praktische tips.  

In juni 2020 begon Florence als managementtrainee. Maar de dag dat ze zou starten, testte ze positief: “Ik woonde samen met huisgenoten en kon op m’n slaapkamer een werkplekje creëren, daar vandaan ging ik toch gewoon van start! ManpowerGroup heeft me daarin goed gefaciliteerd, maar aan m’n benauwde slaapkamer konden zij natuurlijk ook niks veranderen. En naar kantoor konden we maar mondjesmaat. Dat was toch wel slikken.” Koray startte een poos later, in februari 2021 en had een vergelijkbare uitdaging. Koray: “Ik woon samen met mijn vriendin. Precies in de tijd dat ik startte, werkte ook zij volledig vanuit huis. Ik wilde haar ontzien, maar we wonen nu eenmaal klein. De keukentafel werd mijn domein.” Beiden hadden zich een andere werkplek voorgesteld. Maar samen met ManpowerGroup maakten ze er maar het beste van. 

Koray Kilinc
Florence Vincent

Warme digitale ontvangst 

Koray: “Er stond een compleet digitaal onboarding-programma klaar. Dus de eerste twee weken was m’n agenda goed gevuld, leerde ik veel mensen kennen en kreeg ik veel informatie te verstouwen. Net zoals een normale start, denk ik.” Florence beleefde dat net zo: “Bovendien hadden we allebei een buddy, een collega die je op sleeptouw neemt. En de teamleden stelden zich heel toegankelijk op. Dat droeg allemaal bij aan een vliegende start, ondanks het thuiswerken.” Goed geregeld dus. Toch zetten beiden graag nog de puntjes op de i. Dat kan door expliciet aan te geven waarvoor een nieuwkomer welkom is bij de buddy of bij de teamleden. En vraag als startende medewerker bijvoorbeeld een terugkerend moment in de agenda’s. 

Omgaan met gevoelens 

“Na het warme welkom van het inwerkprogramma, gaat het werk echt beginnen,” zegt Florence. Maar alles is nieuw, zoals werkwijzen en procedures, en als nieuwkomer ben je van nature toch al onzeker. Ze vervolgt: “Als thuisstarter moet je jezelf daar overheen zetten. Wanneer je op kantoor start is dat ook zo, maar daar krijg je meer mee. Je bent bijvoorbeeld getuige van hoe een collega een selectiegesprek aanpakt en je lift makkelijk mee op andermans energie. Thuis ben je meer op jezelf aangewezen. En er komen onherroepelijk momenten dat je je verloren voelt, die heb ik ook meegemaakt.” Florence vindt het belangrijk dat nieuwkomers en werkgevers zich realiseren dat de emotionele belasting wat groter is wanneer je start vanaf huis. 

Neem initiatief, investeer 

“Starten vanuit huis vraagt mentale veerkracht,” beaamt Koray. “Aan die keukentafel voelde ik me soms een soort zzp’er, terwijl ik juist onderdeel van een team wil zijn. Zodra je zo’n ongewenst gevoel signaleert, kun je maar beter direct in actie komen. Neem initiatief! Dat teamgevoel ben ik dus proactief gaan opzoeken. Ik reisde gerust een uur heen en een uur terug om een simpele wandeling te maken met collega’s. Die tijd is het waard. Het is zowel een verantwoordelijkheid van bestaande teamleden als van nieuwkomers om te investeren in een onderlinge band.”  

Grenzen aangeven 

Zijn er lessen te trekken? Zeker. Florence: “Als nieuwkomer wil je doen alsof je alles aankunt, terwijl dat natuurlijk niet zo is. Ergens is een grens en mijn ervaring is dat je thuis die grens sneller bereikt, ook omdat niemand ziet hoe je erbij zit. Nieuwkomers moeten het durven aangeven wanneer die grens bereikt wordt, anders loop je jezelf voorbij. Maar dat is tegelijk lastig, je weet immers niet wat gangbaar is. Voor starters is het daarom fijn als leidinggevenden het gesprek over kwetsbaarheid openen en zelf het goede voorbeeld geven. Bijvoorbeeld door aan te geven dat ze de kinderen thuis hebben en door die hectiek diverse afspraken moeten afzeggen. Dat maakt het voor nieuwkomers makkelijker om grenzen aan te geven.” 

Extra aandacht voor sociaal contact 

Ook Koray trekt een les uit de situatie: ”Na twee jaar pandemie kun je niet zeggen dat thuiswerken nieuw is. Toch is vanuit huis starten in een nieuwe baan nog onwennig. Vaak is het werkinhoudelijke deel wel aardig geborgd, maar in het sociale deel liggen nog kansen, wat natuurlijk een wezenlijk deel is van een nieuwe baan. Dus ik zou zeggen: zoek het bewust op. Wanneer een nieuwe medewerker in mijn team start, ga ik tijd maken voor social talk. Ik laat proactief van me horen en vraag expliciet hoe hij of zij zich voelt, of vraag hoe ik kan bijdragen. En ga je als team eindelijk een keer naar kantoor, ga dan niet allemaal voor jezelf zitten werken. Maar benut het moment voor een teamactiviteit. Dat is extra belangrijk voor thuisstarters.”

swirl1 categorie-it categorie-sales categorie-recruitment categorie-marketing categorie-management categorie-hr categorie-finance categorie-traineeships check-list checkbox-aan filteren-mobiel kalender-publicatiedatum oogje-bekeken pijltje-categorie-mobiel pijltje-inklap pin-locatie share-facebook share-googleplus share-linkedin share-mail share-twitter zoeken