5 handige tips waarmee flexwerkers zo snel mogelijk onderdeel worden van een stabiel team

In een krappe arbeidsmarkt en met een business die 24/7 doorgaat, zijn tijdelijke medewerkers geen uitzondering in menig personeelsbestand. Maar met een snelle wisseling van arbeidskrachten in het team kan de stabiliteit daarvan in gevaar komen. Dit zijn vijf tips waarmee je flexwerkers zo snel mogelijk onderdeel van jouw team en bedrijfscultuur worden.

1. De juiste match is belangrijk, ook voor flexwerkers

Zelfs voor de korte tijd dat ze in je organisatie aanwezig zijn, is het belangrijk om de juiste match te maken tussen de beschikbare flexwerker en het werk. De flexkracht is namelijk niet een set handjes die ingezet kan worden als dat even zo uitkomt. Zij hebben de potentie om de rem óf het gas op de productie te zetten met het enthousiasme dat zij meenemen. Dus loop de kantjes er niet vanaf tijdens het sollicitatieproces alleen omdat de medewerker ‘toch maar tijdelijk in dienst’ is. Zeker niet als de tijdelijk medewerker terecht komt in een klein, hecht en stabiel team: hoe kleiner het team, hoe groter de impact van één individu op dat team. Besteed daarom aandacht aan het selectieproces en kijk uit naar het talent dat écht matcht met je team.

2. Tijd kent geen genade met tijdelijke medewerkers

Omdat flexwerkers maar tijdelijk in jouw organisatie aanwezig zullen zijn, is het essentieel dat zij zo snel mogelijk wegwijs zijn in hun werk én in de organisatie. Het lijkt logisch om te wachten tot de eerste werkdag om daarmee te beginnen, maar niets is minder waar. Stuur, als onderdeel van het inwerkproces, van te voren al informatie naar de nieuwe flexkracht. Bied daarin wat achtergrond over wat zijn of haar taken en verantwoordelijkheden zullen zijn. Op het moment dat de flexwerkers daadwerkelijk op de werkvloer staan weten zij al wat ze kunnen verwachten, en hebben waarschijnlijk de belangrijkste vragen al paraat, waardoor ze direct een vliegende start kunnen maken.

Het belang van het aandachtig inwerken van flexkrachten
Uiteindelijk gaat het om het vormen van een stabiel team. Want alleen met een stabiele basis kan je inspelen op de flexibiliteit die de organisatie en klanten van jou verwachten. Toch betekent die stabiliteit niet hetzelfde als het houden van exact dezelfde mensen in het team. Wel is het van essentieel belang dat flexwerkers binnen no-time zijn ingewerkt.

Want ook al zijn flexwerkers medewerkers die komen en gaan, ze spelen een belangrijke rol in de organisatiecultuur. Misschien voelen ze zich niet verbonden met het bedrijf en onderpresteren ze, of misschien integreren ze snel in je team om dynamische resultaten te boeken. Hoe dan ook zal jouw organisatie de impact voelen. Zorg daarom dat je een organisatiecultuur creëert die het meeste uit de flexkrachten haalt.

3. Stel een mentor voor nieuwe medewerkers aan

De eerste paar dagen en weken voor een nieuwe medewerker zet de toon voor wat nog komen gaat. Zorg er daarom voor dat deze dagen informatief en behulpzaam zijn. Het is het waard om een teamlid aan te wijzen om de flexkracht wegwijs te maken: hij of zij laat daarmee direct zien hoe men in het team met elkaar omgaat en hoe zij binnen de organisatie passen. Deze structuur is een krachtige manier om tijdelijke medewerkers vanaf het begin mee te nemen in het verhaal en de cultuur van jouw organisatie en zorgt ervoor dat een misstap van de flexkracht snel opgevangen kan worden of zo nodig teruggelegd kan worden bij het management.

4. Zet veiligheid en vertrouwen bovenaan de prioriteitenlijst

Zeker als flexwerkers in een werkomgeving terechtkomen waar veiligheid van groot belang is, moet iedere medewerker weten dat zij gerespecteerd worden. Zo moeten zij ervan uit kunnen gaan dat het management hun beloften nakomt. Hoewel uitzendbureaus algemene veiligheidsrichtlijnen aan de uitzendkrachten mee kunnen geven, is het aan organisaties zelf om de krachten up-to-date te brengen met nieuw beleid en de gevaren die op de loer liggen als bepaalde protocollen niet worden uitgevoerd. Dit komt erop neer dat alle medewerkers gelijk moeten worden benaderd als het gaat om veiligheidsprotocollen, ongeacht of zij vast of tijdelijk in dienst zijn. Deze gelijke behandeling creëert tegelijkertijd vertrouwen en een speelveld waarin flexkrachten zich serieus gelijk- en volwaardig lid van het team voelen.

5. Feedback, feedback, feedback: dat is de truc

Een sterke organisatiecultuur en loyaliteit ontstaan vanzelf als medewerkers behandeld worden als een integraal onderdeel van het bedrijf. Wanneer zij een stem krijgen en wanneer hun feedback en eigen initiatief wordt gestimuleerd. Dat is niet anders met teamleden die tijdelijk bij jouw organisatie blijven. Door input van flexkrachten te verwelkomen laat je als werkgever zien dat je waarde hecht aan de mening van uw werknemers en krijgt je tegelijkertijd de kans om fouten recht te zetten en manieren te vinden om een nog betere ervaring neer te zetten voor iedereen die betrokken is.

Meer weten over het inzetten van flexkrachten?

In een arbeidsmarkt met hoog verloop en een nog hogere werkdruk zijn flexmedewerkers vaak hard nodig. Benieuwd wat flexkrachten voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem dan een kijkje op onze pagina over flexkrachten of neem vrijblijvend contact op met één van onze consultants.

Kom in contact
swirl1 categorie-it categorie-sales categorie-recruitment categorie-marketing categorie-management categorie-hr categorie-finance categorie-traineeships check-list checkbox-aan filteren-mobiel kalender-publicatiedatum oogje-bekeken pijltje-categorie-mobiel pijltje-inklap pin-locatie share-facebook share-googleplus share-linkedin share-mail share-twitter zoeken