Online leren in Coronatijd: hoe gaat dat bij Manpower?

Dit artikel is officieel verschenen op studytube.nl

Ook bij Manpower heeft Covid19 voor flink wat opschudding gezorgd. Door deze plots ontstane crisis zit een groot deel van de uitzendkrachten thuis. Tegelijkertijd zijn er ook veel opdrachtgevers die juist extra mensen nodig hebben. Manpower heeft daarvoor een speciale website ingericht om de cruciale banen in kaart te brengen.

“We proberen voor zoveel mogelijk uitzendkrachten een nieuwe baan te vinden. En missen ze nog kennis voor een nieuwe baan? Dan helpen we hen middels een opleiding”, vertelt manager Learning & Development Geesje Leijenaar.  “Er zijn nu  allerlei cruciale banen nodig. Denk bijvoorbeeld aan klantcontact medewerkers bij het UWV, bezorgers en heftruckchauffeurs.” Speciaal daarvoor is voor de 45 meest voorkomende functies een online leerlijn ingericht. Iedereen die start in een nieuwe functie maar nog geen ervaring heeft krijgt deze toegewezen. “Zo krijgen flexmedewerkers snel de juiste skills voor hun nieuwe opdracht.”

Leren op de bank
Er zijn flexmedewerkers die thuis werken, maar ook flexmedewerkers die thuis op de bank zitten. “We zien daar een toename van 35% in het gebruik van ons online leerplatform. Daar zie je dat trainingen als “vitaal blijven tijdens thuiswerken” het goed doen, maar ook trainingen als: Hoe bereid ik me voor op een sollicitatie? Hoe maak ik een sollicitatiebrief?” De training werkgeluk is ook populair. “Kennelijk is het ook een moment voor mensen om na te denken: waar word ik nou echt blij van?”. Daarnaast zijn veel onboardingtrajecten digitaal. “We zijn blij dat we daar al vroeg in hebben geïnvesteerd, dat is in deze situatie ideaal!”

Hoe gaat dat met het eigen personeel van Manpower? “Alle medewerkers hebben ook toegang tot de Learn Together Academy gekregen en daar wordt super enthousiast op gereageerd!” Bij hen zijn vooral ICT-vaardigheden populair, zoals trainingen Microsoft Teams en OneNote. “We hebben een enquête gehouden en hieruit bleek duidelijk dat er behoefte is aan tips op het gebied van werk-privébalans en digitaal vergaderen”. Voor hen zijn speciale microlearnings opgezet, waaronder tips voor de organisatie van je eigen vrijdagmiddagborrel.

Positieve effecten
De situatie heeft ook een positief effect gehad op hoe digitaal werken wordt ervaren. “Eerder werd digitaal vergaderen bijvoorbeeld niet door iedereen omarmd. Nu moeten we wel en vindt niemand het raar als ik buiten zit tijdens een call of als mijn dochter de vergadering in loopt”. Voorafgaand aan de crisis merkte Geesje dat een groot deel van de (flex)medewerkers het liefst klassikaal wilde leren. “Nu komen ze erachter hoe leuk en laagdrempelig online leren is. Ik weet zeker dat we na deze crisis een aantal van de voordelen van online leren en digitaal vergaderen zullen behouden!”

swirl1 categorie-it categorie-sales categorie-recruitment categorie-marketing categorie-management categorie-hr categorie-finance categorie-traineeships check-list checkbox-aan filteren-mobiel kalender-publicatiedatum oogje-bekeken pijltje-categorie-mobiel pijltje-inklap pin-locatie share-facebook share-googleplus share-linkedin share-mail share-twitter zoeken