Millennials in 4 perspectieven – Deel 2

Het duurt niet lang meer voordat de millennials het op de werkvloer voor het zeggen hebben. Op dit moment zijn er wereldwijd 80 miljoen millennials, waarvan er ongeveer 45 miljoen aan het werk zijn. Dat zijn 45 miljoen stemmen, meningen en behoeften die met grote snelheid een veranderslag op de werkvloer teweeg brengen.

In deze tweedelige serie kijken we naar de grootste perspectief-verschillen tussen millennials en voorgaande generaties over hun loopbaan. Deel 1 vindt u hier. Hieronder volgt deel 2.

Millennials willen ook baanzekerheid, maar nét even anders

Eén van de belangrijkste prioriteiten bij het kiezen van een baan is zekerheid. Dat geeft 87% van de millennials wereldwijd aan. Alleen interpreteren ze die zekerheid nét even anders: het gaat namelijk niet alleen meer over inkomenszekerheid of het behouden van precies dezelfde baan op lange termijn. Het gaat hen ook om het beschikken over vaardigheden die de markt vraagt en om het op peil houden van hun levensstandaard.

Kortom, de zekerheid waar millennials naar op zoek zijn is niet zozeer baanzekerheid. Zij hebben het concept geherdefinieerd naar carrière zekerheid. In de vorige generaties waren zaken zoals een bonusregeling, status en dat gouden horloge bij het pensioen belangrijke drijfveren om bij een werkgever te blijven. Dat geldt niet voor generatie Y. Niets is zeker, weten zij. Vaste contracten vormen tegenwoordig geen enkele garantie voor een baan voor het leven. En wie weg wil, kan altijd weg.

Hoe gaat u als werkgever met deze Zekerheid 2.0 om?

Voor millennials ligt de focus niet op een baan voor het leven, maar op een carrière waarin zij inzetbaar blijven in een veranderende markt. Dat betekent dat zij hun pijlen richten op het continue ontwikkelen van nieuwe vaardigheden. Organisaties met ruime opleidingsbudgetten en een verscheidenheid aan loopbaanmogelijkheden zijn daarmee het meest aantrekkelijk voor deze generatie.

Millennials willen een maatschappelijk betrokken werkgever

De missie, of het doel, van organisaties doet ertoe voor millennials. Acht van de tien millennials in Mexico, India en Brazilië vindt maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijk. In Nederland en Duitsland geldt dat voor zes van de tien millennials. Wereldwijd gezien vindt generatie Y dat een werkgever van betekenis moet zijn voor de maatschappij. Dat heeft allemaal te maken met het betekenisvol werk doen.

In deel 1 van deze blog lees je meer over betekenisvol werk en waarom dat belangrijk is voor millennials.

Millennials zijn toegewijd aan het “doing good” in hun werk. Zij willen bijdragen aan iets groters, en beters dan hun individuele zelf. In andere woorden, millennials zijn de drijvende kracht achter de verandering in hoe wij denken over de mogelijke impact in de maatschappij van zowel de organisatie als geheel als haar werknemers.

Zo creëer je een nieuw, meer waardevol, type ROI

De werkgevers die toptalent weten aan te trekken en te behouden begrijpen dat zij niet alleen moeten focussen op de sociale footprint van hun organisatie maar ook mogelijkheden moeten creëren voor werknemers om daaraan bij te dragen. Denk daarbij aan het faciliteren van vrijwilligerswerk, pro-bono werk of meewerken aan lokale initiatieven. Millennials zijn op zoek naar een werkgever wiens waarden overeenkomen met die van hunzelf. De organisaties die hun roep om bij te dragen kunnen beantwoorden zullen uiteindelijk helpen deze visie te katalyseren in de corporate sector, waardoor een nieuwe, meer waardevolle return kan ontstaan.

De generatieverschillen overkomen

Millennials zijn de dynamiek op de werkvloer flink aan het veranderen. Maar dat betekent niet dat uw nieuwe personeelsbestand uiteindelijk uit uitheemse individuen bestaat die u met geen mogelijkheid kunt begrijpen. In tegenstelling, er zijn veel dingen die millennials met hun voorgaande generaties gemeen hebben.

Millennials hebben veel feedback nodig. Zij willen een duidelijk carrièrepad voor zich kunnen zien. Zij willen leren en getraind worden in hun vak zodat ze niet voor paal staan in hun werk. En zij willen flexibiliteit wanneer sociale verplichtingen met hun werkschema conflicteren. Wie wil dat niet? Iedere werknemer wil zich namelijk prettig voelen in zijn of haar werk, aan iets betekenisvol bijdragen en hiervoor erkent worden. Dus hoe belangrijk het verschil tussen generaties ook mag zijn, het is het beste om deze verschillen alleen als template te zien. Uiteindelijk bestaat de millennial-generatie uit heel verschillende individuen, die allemaal hun eigen handleiding en behoeften hebben.

Desondanks heeft het integreren van de millennial-mindset binnen de organisatie ook grote voordelen. Wanneer wij aandacht geven aan het perspectief van millennials, kunnen wij onze management en leiderschap stijlen herzien. Als werkgever ben je niet langer de baas. In plaats daarvan is het tijd voor leiders om op te staan: werkgevers die de juiste mensen aan nemen, hen traint om een gemeenschappelijke visie te behalen, een stap op de plaats weet te maken en, uiteindelijk, een bedankje geeft voor een job-well-done.

Meer weten over wat je als werkgever voor de Millennials in jouw organisatie kunt doen?

Download via de button hieronder ons e-book voor meer informatie of stel je vraag vrijblijvend aan één van onze consultants!

Download e-book
swirl1 categorie-it categorie-sales categorie-recruitment categorie-marketing categorie-management categorie-hr categorie-finance categorie-traineeships check-list checkbox-aan filteren-mobiel kalender-publicatiedatum oogje-bekeken pijltje-categorie-mobiel pijltje-inklap pin-locatie share-facebook share-googleplus share-linkedin share-mail share-twitter zoeken