Marjolein van de Veerdonk – Leiderschap in het digitale tijdperk is een vak apart

Creëer een toekomstbestendig bedrijf!

Wil je het juiste leiderschap ontwikkelen in jouw organisatie? En het bedrijf wendbaar maken voor de nieuwe wereld van werk? Right Management helpt om hiervoor een draaiboek op te stellen. Ontdek onze oplossingen.

Wil jij onderzoeken of jouw bedrijf de juiste leiders heeft? Met ons leiderschapsassessment, het P3-leiderschapsmodel, helpen wij bedrijven inzichtelijk maken of de leiders in een bedrijf de juiste competenties hebben voor het digitale tijdperk. Klik op de downloadknop voor het aanvragen van onze brochure over leiderschapsontwikkeling.

Download Brochure

Over Marjolein van de Veerdonk

Marjolein van de Veerdonk is directeur van Right Management Nederland, onderdeel van ManpowerGroup. Right Management helpt professionals en organisaties hun wendbaarheid en prestaties te verhogen door ze te ondersteunen in hun talent- en loopbaanmanagement. Marjolein is ervan overtuigd dat organisaties die de beste talenten aan zich weten te binden, succesvol zijn en slagen in deze snel veranderende wereld.

De wereld verandert: we zitten in een digitaal tijdperk. Om mee te gaan in die technologische veranderingen, heeft een bedrijf leiders nodig met andere competenties. Meer dan ooit moeten er op management- en strategisch niveau weloverwogen risico’s genomen worden. Ook is het belangrijk dat talentontwikkeling hoog op de agenda staat, want alleen dan blijf je als organisatie de concurrentie voor.

Technologische veranderingen zijn niets nieuws. Ook in de industriële revolutie veranderde er van alles. Het verschil? Eerder hadden organisaties tientallen jaren om mee te bewegen; nu kun je binnen een half jaar al achterlopen. Een goede organisatie blijft daarom transformeren. En daarvoor is een nieuw soort leiderschap nodig. De grootste uitdaging voor leiders in deze tijd is dat ze met twee dingen bezig moeten zijn: de dagelijkse operatie leiden én vooruit blijven kijken. Iets waar extra competenties voor nodig zijn.

Nieuwe competenties voor leiders

80% van de competenties die in het verleden nodig waren voor succesvol leiderschap, zijn nog steeds belangrijk. Het gaat dan bijvoorbeeld om nieuwsgierigheid naar nieuwe mogelijkheden en het vermogen om je aan te passen. Ook beschikken succesvolle leiders over uithoudingsvermogen en gedrevenheid. De overige 20% van de competenties is nieuw. In digitale tijdperk vergt leiderschap namelijk meer: je moet niet bang zijn om met beperkte informatie bepaalde keuzes te maken. Veranderingen gaan snel en er is geen glazen bol, dus soms moet je risico’s durven nemen. Deze extra competenties zijn goed te trainen.

Laat medewerkers zich ontwikkelen

Maar niet alleen voor leiders is het essentieel zichzelf te ontwikkelen: ook medewerkers moeten bezig zijn met talentontwikkeling. Een goede HR-afdeling heeft dit onderwerp hoog op de agenda staan. Ook aan leiders is het de taak om ervoor te zorgen dat deze ontwikkeling een belangrijk onderdeel van de bedrijfscultuur is. Veel leiders vinden carrièregesprekken met medewerkers nog lastig, terwijl deze ervoor zorgen dat er meer binding en vertrouwen is en werknemers meer creatieve ideeën delen. En dat is onmisbaar als je ambieert dat het bedrijf zich blijft ontwikkelen.

Het juiste leiderschap creëren

Het zou goed kunnen dat er veel potentie zit in de leiders in jouw bedrijf, maar dat er een bepaalde slag moet worden gemaakt. Samen met Hogan, een toonaangevend instituut en leider op het gebied van persoonlijkheidassessments, hebben we daarvoor een leiderschapsassessment ontwikkeld. Daarmee kunnen we inzichtelijk maken of de gewenste competenties in voldoende mate aanwezig zijn en waar ontwikkeling nodig is. We onderzoeken in welke mate leidinggevenden leiding nemen, talent ontketenen en prestaties bevorderen. Oftewel: ‘dare to lead, unleash talent and manage performance’!

Case: het nieuwe leiderschap bij TomTom

Wij helpen bedrijven bij het identificeren en ontwikkelen van het juiste leiderschap. Een voorbeeld is TomTom, een bedrijf dat proactief inspeelt op technologische veranderingen en er goed gebruik van maakt. TomTom veranderde van een producent van kaarten en navigatiesystemen naar een leverancier van software en navigatietechnologie voor zelfrijdende auto’s. Het bedrijf vroeg zich af of zij voor deze transitie het juiste leiderschap in huis hadden.

We hebben bij bijna 700 leiders van TomTom een assessment gedaan: welke competenties hebben hun leiders? Zijn die talenten verder ontwikkelbaar? En zijn deze leiders goed in het effectief inzetten van talent? Door ons onderzoek weet TomTom nu waar in de organisatie talent voor leiderschap zit, zodat ze gericht kunnen investeren in ontwikkeling.

swirl1 categorie-it categorie-sales categorie-recruitment categorie-marketing categorie-management categorie-hr categorie-finance categorie-traineeships check-list checkbox-aan filteren-mobiel kalender-publicatiedatum oogje-bekeken pijltje-categorie-mobiel pijltje-inklap pin-locatie share-facebook share-googleplus share-linkedin share-mail share-twitter zoeken