Fundamenteel anders werven met ‘future skills’, ManpowerGroup laat je cv links liggen

Future Skills ManpowerGroup

Solliciteer je bij ManpowerGroup dan is je cv voortaan niet meer belangrijk. Gek? Eigenlijk niet. Op je cv staan diploma’s en ervaringen, bewijslast van waartoe je in staat bent. Maar het zegt niks over wat je nog méér in je hebt. Dat zit ons dwars. Een juiste match maken we liever op basis van de persoon die je werkelijk bent en waartoe je vandaag en in de nabije toekomst in staat bent. Juist die ‘future skills’ maken je een boeiende kandidaat.

‘Hbo werk- en denkniveau’, wat zegt dat precies en hoe toon je dat aan? En waarom moeten kandidaten ervaring hebben in een vergelijkbare functie? Wat ons betreft laten we dat los. Voor de interne vacatures binnen de hele ManpowerGroup zoeken we voortaan kandidaten met specifieke karaktereigenschappen en vaardigheden. Of met de randvoorwaarden om die vaardigheden in de nabije toekomst te ontwikkelen. Daarom hebben we de wervingsprocedure fundamenteel anders ingericht.

De ManpowerGroup-match

Op basis van literatuuronderzoek, een bestaand leiderschapsmodel en gerichte interviews met interne deskundigen, heeft ManpowerGroup vier karaktereigenschappen geïdentificeerd die we bij ons merk vinden passen: learnability, drive, adaptability en emotional intelligence. Daarnaast definieerden we vijf competenties die in de beoogde functies van meerwaarde zijn, namelijk: critical thinking, data driven reasoning, accountability, digital readiness en solution oriented thinking. Vervolgens selecteerden we een partner om dit meetbaar te maken. AON, onder meer sterk in gamified assessments, ontwikkelde speciaal voor ons een assessment dat de aanwezigheid en potentie van de door ons gewenste eigenschappen en competenties nauwkeurig in beeld brengt.

De ‘future skills’-procedure

Wanneer een kandidaat zich voor een vacature meldt, maakt hij of zij eerst kennis met een recruiter. Persoonlijk contact blijven we altijd belangrijk vinden. Daarna vragen we alle kandidaten het online assessment bij AON af te nemen. Dat bestaat uit een persoonlijkheidstest en drie cognitieve tests. Daarover zei een kandidaat: “Dat is geen toets, maar zelfs leuk en leerzaam om te doen.” Ook horen we van kandidaten dat ze zich echt gezien voelen en ervaren dat ze een eerlijke kans krijgen. Dat is mooi om te horen en precies wat we beogen. Tegelijk is het assessment ook kritisch, je krijgt alleen groen licht als je op de genoemde ManpowerGroup-waarden matcht. In dat geval volgt een gesprek met je toekomstig leidinggevende. Ja, daarbij zal alsnog je cv op tafel komen, maar meer als conversation starter.

Hoe vind je potentiële kandidaten?

Ervaring in een soortgelijke functie is minder van belang. Ervaring in functies waarin de gewenste eigenschappen en vaardigheden getoond worden wel. Dat betekent dat je kandidaten veel breder kunt zoeken, ook op plekken waar je voorheen niet aan dacht. Wij staken de koppen bij elkaar en bedachten allerlei functies waarin de door ons gevraagde vaardigheden en karaktereigenschappen worden toegepast. Daar zoeken we nu naar potentiële kandidaten. Maar we sluiten niemand uit, wanneer iemand zich meldt met een compleet andere achtergrond staan we open. We laten ons graag verrassen.

Voordelen van werven op ‘future skills’

  • Je zoekt veel breder naar kandidaten, ook op plekken waar je voorheen niet aan dacht
  • Het assessment is gebruiksvriendelijk en gebaseerd op symbolen, tekstbegrip is niet nodig
  • Deze manier van werven maakt geen onderscheid tussen geslacht, leeftijd, huidskleur, afkomst, lhbtiq+ of opleidingsniveau: iedereen krijgt dezelfde kans
  • Uniforme werving voor het hele bedrijf, onafhankelijk van individueel onderbuikgevoel
  • We geloven erin dat als je kandidaten op deze manier werft, zij een betere match hebben met een bedrijf en functie. Niet alleen nu, maar ook in de toekomst.
swirl1 categorie-it categorie-sales categorie-recruitment categorie-marketing categorie-management categorie-hr categorie-finance categorie-traineeships check-list checkbox-aan filteren-mobiel kalender-publicatiedatum oogje-bekeken pijltje-categorie-mobiel pijltje-inklap pin-locatie share-facebook share-googleplus share-linkedin share-mail share-twitter zoeken