Hoe je op een krappe arbeidsmarkt talentvolle medewerkers vindt én behoudt!

De Nederlandse economie groeit in rap tempo. Logisch gevolg: ook het aantal banen laat een stijgende curve zien. Het UWV voorspelt dat er de komende periode zo’n 900.000 nieuwe vacatures per jaar ontstaan (Bron: UWV Arbeidsmarktprognose 2017-2018). Door de vergrijzing groeit het aantal mensen dat een baan zoekt minder hard. Het is dan ook dringen geblazen voor werkgevers aan de hekken van talentvol personeel met de juiste skills.

De krapte van de markt zorgt ervoor dat kandidaten steeds kritischer worden. Wil je je als werkgever onderscheiden van je concurrenten, dan zal je op deze behoeften moeten anticiperen in je werving en selectieprocedure. Lees hier hoe je kritische en gekwalificeerde kandidaten binnenhaalt én binnenhoudt.

Ontwikkeling, sfeer en afwisseling: niet in geld uit te drukken

Natuurlijk is salaris een belangrijke factor in de strijd om het binnenhalen van talent. Het is alleen lang niet altijd mogelijk om in te gaan op de salariswensen van een kandidaat. Wees creatief en vindingrijk in het prikkelen van kandidaten op andere manieren dan alleen financieel. Denk bijvoorbeeld eens aan het bieden van opleidingsmogelijkheden. Voor veel kandidaten is een ontwikkeltraject na salaris een van de meest belangrijke incentives om voor een werkgever te kiezen. Ook werksfeer kan een belangrijke factor zijn voor een kandidaat om voor jouw bedrijf te kiezen of juist een deurtje verder te gaan. En er is meer. Want hoe is het gesteld met de bereikbaarheid van je bedrijf met het openbaar vervoer? Ellelange reistijden en veel overstappen zonder dat daar een reële reiskostenvergoeding tegenover staat, is voor geen enkele medewerker aantrekkelijk. Neem ook eens de wat meer abstractere zaken onder de loep, zoals afwisseling in het werk, de mate waarin de functie voor uitdaging zorgt en de hoeveelheid zelfstandigheid die een medewerker heeft. Het is algemeen bekend dat een medewerker die het vertrouwen van zijn baas krijgt om zelfstandig zijn taken uit te voeren, tevredener is en zich beter zal inzetten. Al deze zogenaamde pull factoren zijn niet alleen van invloed tijdens de werving en selectie van kandidaten maar ook wanneer medewerkers eenmaal gestart zijn binnen een bedrijf. Hoe groter hun tevredenheid, hoe langer ze zullen blijven.

De Manpower Arbeidsmarkt Quickscan: Inzicht met hoofdletter I

Manpower adviseert over de beste manier om kritische en veeleisende kandidaten te prikkelen. Een handige tool is de Manpower Arbeidsmarkt Quickscan, waarmee haarfijn in kaart wordt gebracht in welke regio’s kandidaten beschikbaar zijn en voor welke secundaire arbeidsvoorwaarden zij warm lopen. Een greep uit de inzichten die de Arbeidsmarkt Quickscan biedt voor een specifieke functie:

  • Hoeveel vergelijkbare vacatures zijn er in jouw provincie?
  • Hoeveel dagen staan vergelijkbare vacatures gemiddeld open?
  • Welk salaris wordt gemiddeld geboden voor deze functie?
  • Hoe actief is je doelgroep op zoek naar een baan (en welke wervingswijze past daarbij)?
  • Wat is de top 10 belangrijkste pull-factoren (zoals salaris, werksfeer, werkdruk en groeimogelijkheden) waar de doelgroep warm voor loopt?

Een blik in de spiegel

Weet je eenmaal wat belangrijke pull factoren zijn in je zoektocht naar personeel met de juiste skills? Dan is het tijd om jezelf als werkgever af te vragen of je hier wel rekening mee houdt. Hoe communiceer je eigenlijk met potentiële kandidaten? Zoek je op de juiste plekken naar je doelgroep? En wordt de doelgroep wel op de juiste toon aangesproken in vacatureteksten? Deze informatie geeft aanknopingspunten voor de arbeidsmarktcommunicatie van het bedrijf. Employer branding – oftewel jouw werkgeversmerk – is in tijden van arbeidsmarktkrapte belangrijker dan ooit. Niet alleen trek je met een sterke bedrijfspropositie de juiste medewerkers aan, ook de tevredenheid van bestaande werknemers stijgt. Zij worden de trotse ambassadeurs van je organisatie en zullen langer aan boord blijven. Investeren in employer branding zorgt op termijn dus ook voor een verlaging van je wervingskosten.

De optimale DNA-match

Een goede match tussen opdrachtgever en talent valt of staat met een klik tussen de DNA’s van die twee. Begrijpen ze elkaar, voelen ze elkaar aan, zijn ze in staat samen verder te groeien? Als deze zaken kloppen, zal de kandidaat zich ontpoppen als een tevreden medewerker en langer aan boord blijven. Een goede werving en selectieprocedure zet een optimale DNA-match tussen kandidaat en bedrijf dan ook voorop. Hoe? Door de tanden te zetten in het achterhalen van de normen en waarden van het bedrijf en net zolang door te vragen tot helder is waar het bedrijf naartoe wil en wat voor iemand daar goed bij zou passen. Aan de kant van de kandidaat moet een ervaren recruiter zijn mensenkennis en ervaring combineren met het meten van harde competenties en soft skills. Saskia de Weerd, Manager Werving en Selectie bij Manpower: “Een drijfverentest is een goed voorbeeld van een manier om de achterliggende motivatie en drive van een kandidaat te achterhalen. Zo’n test stelt ons in staat te zoeken naar een kandidaat die niet alleen gezien zijn diploma’s bij een opdrachtgever past, maar ook wat betreft DNA naadloos aansluit. En dat maakt de kans op een duurzame relatie tussen opdrachtgever en talent alleen maar groter. Zo’n drijfverentest meet bijvoorbeeld waar de kandidaat energie van krijgt, wat zijn voorkeursrol is, waar hij in uitblinkt en wat zijn echte passie is.”

Advies nodig over aan welke knoppen jij moet draaien om het juiste talent te vinden, te werven en te behouden?

Neem een kijkje op onze werving en selectie pagina of neem direct contact met ons op. Onze consultants denken graag vrijblijvend mee over een oplossing op maat. Liever eerst inzicht krijgen in de arbeidsmarkt voor jouw specifieke vacature? Vraag dan de Manpower Arbeidsmarkt Quickscan aan. We sturen je deze gratis per e-mail toe.

Aanvraag quickscan
swirl1 categorie-it categorie-sales categorie-recruitment categorie-marketing categorie-management categorie-hr categorie-finance categorie-traineeships check-list checkbox-aan filteren-mobiel kalender-publicatiedatum oogje-bekeken pijltje-categorie-mobiel pijltje-inklap pin-locatie share-facebook share-googleplus share-linkedin share-mail share-twitter zoeken