Een nieuwe benadering bij het vinden, binden en boeien van talent

Rethinking Retention

Veel bedrijven maken gebruik van een Customer Journey om de User Experience te optimaliseren. Hoe kunnen we de principes van de User Experience en Customer Journey gebruiken bij het vinden, binden en boeien van talent? In de paper Rethinking Retention leest u er meer over. De vijf basiselementen die u kunt gebruiken bij uw eigen Customer Journey zijn: gebruikersbehoefte, contentvereisten, bruikbaarheid, interactie-, informatie- en navigatieontwerp en zichtbaarheid. We sluiten af met een aantal onmisbare tips van een doorgewinterde recruiter.

1. GEBRUIKERSBEHOEFTE

Ken uw eigen organisatie, werknemers en kandidaten. Probeer de volgende vragen te beantwoorden:

  • Waar vind ik mijn werknemers/kandidaten?
  • Wat zijn de carrièrewensen van mijn werknemers/kandidaten?
  • Waarom blijven mensen bij onze organisatie?
  • Waarom vertrekken mensen bij onze organisatie?

2. CONTENTVEREISTEN

Welke informatiebehoefte hebben werknemers en kandidaten? Het kan bijvoorbeeld zijn dat kandidaten het belangrijk vinden om meer te weten over de bedrijfscultuur. Werknemers hebben vaak behoefte aan informatie over scholingsmogelijkheden. Interviews en enquêtes zijn uitstekende instrumenten om de informatiebehoefte goed in kaart te brengen.

3. BRUIKBAARHEID

Blijf testen! Werkt het, wat u doet? Waarom wel en waarom niet? Blijf dit ook vragen aan kandidaten en werknemers. Pas de Customer Journey aan als hij niet meer functioneert.

4. INTERACTIE-, INFORMATIE- EN NAVIGATIEONTWERP

In deze tijden waarin we te maken hebben met een overvloed aan informatie, is het belangrijk dat u exact weet wanneer u waar welke informatie kunt vinden. Doe een stapje terug en kijk naar het grotere geheel: wanneer en hoe vindt er interactie plaats met uw organisatie?

5. ZICHTBAARHEID

Organisaties die een goede visie hebben op het vinden, binden en boeien van talent, dragen deze ook uit. Zorg ervoor dat u voortdurend zichtbaar bent: online, met social media, maar ook gewoon op kantoor. Talenten, kandidaten en werknemers daagt u zo uit om zich steeds weer opnieuw te binden aan uw organisatie.

Meer lezen? Download dan hier de volledige paper Rethinking Retention.

TOT SLOT NOG EEN AANTAL TIPS VAN EEN DOORGEWINTERDE RECRUITER

· Zorg ervoor dat iemand altijd kan groeien en ontwikkelen

Maar liefst de helft van de werknemers geeft aan dat ze te weinig ontwikkelmogelijkheden hebben en in een derde van de gevallen is de kans op promotie een aanleiding om op zoek te gaan naar een andere baan.

· Ken uw metrics

Hoe groot uw inspanningen ook zijn, soms zijn ze niet even zichtbaar.

Slechts een kwart van de mensen die weggaan, zijn op de hoogte van programma’s die interne mobiliteit bevorderen, terwijl zeventig procent van de HR-managers denkt dat medewerkers dit programma kennen.

· Ga in gesprek

Bezuinig hier vooral niet op. Bespreek op regelmatige basis vorderingen, doelstellingen en zorgen. Het is geen beoordeling, maar een klankbordsessie.

· Creëer een veilige omgeving

Een plek waar mensen met elkaar in gesprek gaan over vinden, binden & boeien. Zorg ervoor dat mensen elkaar min of meer toevallig kunnen ontmoeten en ideeën kunnen uitwisselen.