Dow trekt talent aan met doelgerichte employer branding

Dow Benelux is erkend als Top Employer 2018. Het staat prominent op de website van het globale chemiebedrijf met een grote vestiging in Terneuzen. “Met die erkenning laten we aan de buitenwereld zien dat Dow een goede werkgever is,” verklaart Ed d’Hooghe, EMEAI hr Solutions -directeur bij Dow. “Deelname aan het programma is een van de middelen waarmee we het juiste talent aan ons bedrijf weten te binden.” Laat je inspireren door de employer branding aanpak van Dow.

Energie stoppen in je employer brand loont. En streven naar een sterk werkgeversmerk is hard nodig in deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt en toenemende concurrentie. De strijd om talent is aan! Maar met welk verhaal treed je naar buiten? Hoe bereik je die aantrekkingskracht op de arbeidsmarkt en hoe behoud je talent?

Nieuw talent vinden

Om nieuw talent te interesseren voor het bedrijf, voert Dow een actief promotiebeleid. Zo ondersteunt het bedrijf lokale initiatieven; van publieksevenementen en festivals tot natuurprojecten. Daarnaast zet Dow stevig in op het bereiken van scholieren en studenten. In 2017 leverde Dow bijvoorbeeld een bijdrage van een half miljoen euro aan de realisatie van het Centrum voor Toptechniek (CTT) in Terneuzen, een regionaal centrum voor hoogwaardig techniekonderwijs op vmbo- en mbo-niveau.

D’Hooghe: “We zitten in Zeeuws-Vlaanderen; logistiek gezien niet in de best bereikbare regio. Dat kan invloed hebben op keuzes die leerlingen maken over een vervolgopleiding. Het is mede in ons belang dat in de regio voldoende mensen actief blijven in de techniek.”

Dow heeft daarnaast langdurige samenwerkingsverbanden met Nederlandse en Belgische universiteiten Eindhoven, Gent en de Erasmus Universiteit Rotterdam. “We ondersteunen in financieel opzicht, gaan regelmatig langs voor voorlichting en bieden stages en scholarships”, legt d’Hooghe uit.

Internationaal talent

D’Hooghe: “We zitten momenteel in een grote transitie. We bereiden ons voor op het nieuwe Dow, een organisatie waarin we de duurzaamheid en inclusie van het bedrijf meer benadrukken en efficiënter gaan werken.” Die transitie betekent een enorme groei in het aantal banen in Terneuzen en vraagt om meer diversiteit in het talent dat Dow zoekt. Voor de werving van vast en tijdelijk personeel in Nederland werkt het bedrijf met Manpower samen. “Daarnaast werven we ook ver buiten de Benelux. Maar dat wordt steeds moeilijker, omdat de markt overal aantrekt.” De ruim 3.000 medewerkers in Terneuzen bestaan uit maar liefst 50 verschillende nationaliteiten. Voor het aannemen en begeleiden van buitenlandse werknemers schakelt Dow de dienst Recruitment Process Outsourcing (RPO) van ManpowerGroup Solutions in.

Over die samenwerking zegt Ed d’Hooghe: “ManpowerGroup Solutions RPO helpt ons identificeren waar het talent in Europa zich bevindt en boort die markten aan. Waar we zelf een groot net over heel Europa uitgooien, is RPO in staat heel specifiek de juiste skills en competenties binnen te halen.”

Bovendien investeert Dow ook internationaal gezien in haar employer brand. Om het merk Dow neer te zetten bij internationaal talent, heeft het chemieconcern samenwerkingen met strategische universiteiten. Zo probeert het bedrijf niet alleen talent te vinden, maar ook aan zich te binden.

Trots op Top Employer status

Hetzelfde doel, namelijk internationaal én nationaal het employer brand versterken, verklaart de deelname van Dow aan het Top Employer programma. Het Top Employer Institute onderwerpt deelnemers aan een uitgebreide en kritische analyse van het hr-beleid en voorwaarden. De beoordeling leverde Dow een Top Employer status op Europees niveau op.

“Daar ben ik heel trots op,” vertelt d’Hooghe, “want die status is niet vanzelfsprekend.” Het helpt Dow bij het vinden van nieuw talent, maar toont tegelijk waarom het bedrijf in staat is talent te behouden. “Het biedt ons de gelegenheid om te laten zien dat Dow een aantrekkelijke werkgever is, met goede voorwaarden. Dat we een duidelijke filosofie hebben hoe wij willen bijdragen aan de wereld. Maar ook dat we op een structurele manier bezig zijn met de ontwikkeling van onze medewerkers. Niet voor niets blijven medewerkers over het algemeen lang bij ons.

Wanneer mensen naar wens functioneren en willen doorgroeien, kunnen wij ze een volledige carrière geven. Zelf ben ik daar enkel een voorbeeld van. Ik heb 20 jaar als technoloog gewerkt voordat ik zeven jaar geleden switchte naar hr. En voorlopig ben ik hier nog niet uitgekeken!”

Over Dow

Dow is een wereldwijde speler die in Nederland gevestigd is in Terneuzen, Delfzijl en Dordrecht en produceert halffabrikaten voor uiteenlopende toepassingen als matrassen, verpakkingsmaterialen, smartphones, bumpers van auto’s en vloeistoffen die gebruikt worden in de bouw. “Zo typisch als de chemie is, zo uiteenlopend zijn de producten waar wij een bijdrage aan leveren,” schetst Ed d’Hooghe.

Interesse?

Meer weten op welke manier ManpowerGroup je kan helpen het juiste talent aan te trekken?

Kom in contact

swirl1 categorie-it categorie-sales categorie-recruitment categorie-marketing categorie-management categorie-hr categorie-finance categorie-traineeships check-list checkbox-aan filteren-mobiel kalender-publicatiedatum oogje-bekeken pijltje-categorie-mobiel pijltje-inklap pin-locatie share-facebook share-googleplus share-linkedin share-mail share-twitter zoeken