Lezen, rekenen, programmeren: basisvaardigheden in de 21e eeuw

Digitalisering en robotisering eng? Welnee! Draai het om en zie technologie als een kans om een gapend kennisgat te overbruggen.Kader - WEF

Om succesvol te zijn in onze economie zijn andere vaardigheden nodig dan vroeger. Taal- en rekenvaardigheid voldoen niet meer. Leerlingen moeten creatief zijn, beschikken over een enorm probleemoplossend vermogen en goed kunnen samenwerken. Veel studenten krijgen nog niet het onderwijs dat ze nodig hebben. Het WEF onderzoekt met het initiatief New Vision for Education technologische oplossingen voor dit probleem.

MODERNE VAARDIGHEDEN

Het WEF onderscheidt 16 vaardigheden verdeeld over 3 categorieën: basisvaardigheden, competenties en karaktereigenschappen. Alle drie soorten zijn nodig om in onze innovatiegedreven economie te overleven. De vaardigheden vormen de basis voor de 21e eeuwse competenties zoals kritisch denken en creativiteit. In de derde categorie vinden we karaktereigenschappen, zoals leiderschap en sociaal en cultureel bewustzijn.

 

TECHNOLOGIE OVERBRUGT DE KENNISKLOOF

Wereldwijd is sprake van een kenniskloof tussen ontwikkelde landen en onderontwikkelde landen. Ook factoren als sekse en inkomsten spelen een rol. Technologie kan onderwijs relatief goedkoop toegankelijk maken voor een brede groep mensen.

 

In een volgend artikel gaan we in op de mogelijkheden voor technologie. Wilt u alvast een voorproefje zien? Kijk dan eens op Games for Change of Open Educational Resources.

 

Lees hier het volledige rapport van het World Economic Forum.

Kader - Pijlers goed onderwijs

swirl1 categorie-it categorie-sales categorie-recruitment categorie-marketing categorie-management categorie-hr categorie-finance categorie-traineeships check-list checkbox-aan filteren-mobiel kalender-publicatiedatum oogje-bekeken pijltje-categorie-mobiel pijltje-inklap pin-locatie share-facebook share-googleplus share-linkedin share-mail share-twitter zoeken