ManpowerGroup tekent Human Capital Akkoord Zuid-Holland

Diemen, 28 juni 2019 – Afgelopen maandag heeft ManpowerGroup haar handtekening gezet onder het Human Capital Akkoord Zuid-Holland. Met deze overeenkomst committeren 66 partijen uit het bedrijfsleven en het onderwijs zich aan harde doelstellingen omtrent de (om)scholing van personeel en het aantrekken van internationaal talent.

Een op de vijf Zuid-Hollandse bedrijven heeft momenteel moeite om geschikte kandidaten te vinden voor hun openstaande vacatures. Geschat wordt dat de knelpunten op de arbeidsmarkt de regio ongeveer zes miljard euro per jaar kosten.

“Dit akkoord is hard nodig,” zegt gedeputeerde Adri Bom-Lemstra van de provincie Zuid-Holland. “De knelpunten op de arbeidsmarkt kosten de regio veel geld. Via de afspraken in dit akkoord behouden en ontwikkelen we talent voor de regio, zorgen we voor economische groei en werken we aan de concurrentiekracht van bedrijven in de regio. Zo geven we een impuls aan de Zuid-Hollandse economie.”

5000 IT-opleidingen

Als onderdeel van het Human Capital Akkoord gaat ManpowerGroup samenwerken met onder andere de Haagse Hogeschool en het ROC Mondriaan. Dit consortium biedt medewerkers de kans een vernieuwde en kortdurende IT-opleiding te volgen voor de om- en/of bijscholing naar een IT-functie in de provincie Zuid-Holland. In 2024 willen de partijen ten minste vijfduizend werknemers hebben opgeleid.

“Digitalisering en automatisering hebben een groeiende impact op de inhoud van onze banen. De verwachtingen en eisen die er aan medewerkers worden gesteld, veranderen hierdoor in rap tempo”, zegt Jeffrey van Meerkerk, Director Strategic Relations en Sustainability bij ManpowerGroup. “Dit vraagt om nieuwe (IT) vaardigheden die we in gerichte opleidingen toevoegen aan het portfolio van de medewerkers. Hierdoor versterken we de inzetbaarheid en relevantie van bestaande medewerkers. Dit zorgt ervoor dat zij, door bijvoorbeeld over te stappen van een krimp- naar een groeisector, een duurzaam perspectief op werk behouden.”

Meer informatie over het Human Capital Akkoord Zuid-Holland vind je in de video.