De vijf eigenschappen van de perfecte sollicitant
Iedere werkgever weet wel ongeveer aan welke kwaliteiten een toekomstige werknemer moet voldoen. Voor recruiters zijn heel veel checklists in omloop met vereisten en competenties, maar die wisselen steeds of zijn heel lang. Ziet u ook door de bomen het bos niet meer? Wij verzamelden ze allemaal en hebben ze gebundeld in vijf kerneigenschappen.
De perfecte sollicitant bestaat natuurlijk niet, maar onderstaande vijf kwaliteiten (in willekeurige volgorde) zijn makkelijk te onthouden en bieden goede handvatten voor het sollicitatiegesprek.
VRIENDELIJKE PERSOONLIJKHEID
INTELLIGENTIENIVEAU
Dit heeft niet per se te maken met de opleiding die een kandidaat heeft gevolgd, maar meer met ‘gezond verstand’: in staat zijn problemen op te lossen, goed kunnen organiseren en plannen, de dagelijkse werkdruk aankunnen. Een sollicitant maakt een goede indruk als hij nieuwsgierig is, vragen stelt en goed luistert naar de antwoorden. Hier valt ook agility onder: de kandidaat heeft zelfkennis, is bereid en in staat te leren en om te gaan met veranderingen.
COMPETENTIE
Hoe goed is iemand en hoe goed was iemand in zijn vorige banen en functies? En is iemand steeds bezig om dat niveau te verbeteren, door persoonlijke ontwikkeling en studie? Kan hij creatieve oplossingen bedenken? Hoe goed iemand presteert en het werk zelfstandig gedaan krijgt zonder afleiding en omwegen, is natuurlijk heel belangrijk voor de werkgever.
LEF EN DOORZETTINGSVERMOGEN
Een topwerknemer durft nieuwe opdrachten aan, is niet bang fouten te maken en is veerkrachtig. Hij neemt verantwoordelijkheid voor de resultaten. Hij is besluitvaardig en doelgericht en probeert het werk en het team naar een hoger niveau te tillen. Vaak heeft zo iemand ook leiderschapskwaliteiten. Durft zich uit te spreken in lastige situaties (op een diplomatieke manier).
BETROUWBARE REPUTATIE
Hoe cliché het ook klinkt: mensen die niet eerlijk zijn tegenover zichzelf, zullen dat ook niet zijn tegenover anderen. Een sollicitant met een goed zelfinzicht, die zijn sterke en zwakke punten weet te benoemen en fouten erkent, komt betrouwbaar over. Bij betrouwbaarheid hoort ook: zeggen wat je doet en doen wat je zegt. Deze medewerkers zijn loyaal en zeggen niets negatiefs over een vorige werkgever.