ManpowerGroup en Fairwork strijden tegen slavernij

ManpowerGroup en Fairwork tegen slavernij

ManpowerGroup en FairWork strijden tegen moderne slavernij. Slavernij is ook in Nederland een groot probleem. Niet alleen in de seksindustrie, maar ook in andere sectoren.D

oor bij te dragen aan bewustwording en praktische hulp aan slachtoffers te bieden, strijden ManpowerGroup en Fairwork samen voor een betere wereld.

Moderne slavernij komt in alle arbeidssectoren voor. Land- en tuinbouw, logistiek, productie, horeca en de schoonmaak. Moderne slavernij is uitbuiting van een persoon op de werkvloer. Denk aan niet of nauwelijks betalen, zeer slechte arbeidsomstandigheden en volledig in de greep van een tussenpersoon of baas zijn.

ManpowerGroup en stichting FairWork werken aan een standaard gedragscode in het bedrijfsleven. Daarnaast helpt ManpowerGroup slachtoffers van deze slavernij met het vinden van nieuw werk in Nederland of in het land van herkomst. Uit onderzoek blijkt dat een ‘normale’ baan voor slachtoffers de hoogste prioriteit heeft.

‘Ik ben trots dat wij de krachten bundelen met FairWork en dat de strijd aangaan tegen moderne slavernij,’ zegt algemeen directeur Jilko Andringa van ManpowerGroup. ‘We kunnen direct iets doen. Zo maken we ons netwerk bewust van het bestaan van moderne slavernij en zo wakkeren we de maatschappelijke discussie verder aan. Ook dragen we bij aan vroegtijdige herkenning van moderne slavernij, waardoor eerder ingegrepen kan worden. De gedragscode is hiervan een wezenlijk onderdeel.

De samenwerking met FairWork past in de internationale maatschappelijke rol van ManpowerGroup. Al jarenlang werkt ManpowerGroup samen met partnerorganisaties als Polaris, Verite, End Human Trafficking Now! en de Global Business Coalition Against Trafficking om het bedrijfsleven bewust te maken van mensenhandel en moderne slavernij.

FairWork bestrijdt moderne slavernij in Nederland. De stichting informeert, activeert en beïnvloedt publiek, politiek en werkgevers. Hoe? Door het verspreiden van kennis over (slachtoffers van) moderne slavernij, de hulpverlening aan slachtoffers uitbreiden en verbeteren.