I-MPOWER: met dubbel succes jongeren aan het werk

“Ik zie ook de jongerencoaches zelf groeien. Daar ben ik trots op.”

Betrokken bij de maatschappij

Voor Badr ziet de toekomst er rooskleurig uit. “Ik ben veel gemotiveerder om iets te doen met mijn leven. Door mijn baan ben ik elke dag om acht uur wakker en voel ik me betrokken bij de maatschappij. Na dit project wil ik werken bij de gemeente. Het liefst als klantmanager, om mensen te motiveren om werk te zoeken. Dat lijkt me fantastisch.”
“Ik ben veel gemotiveerder om iets te doen met mijn leven”

Veel voldoening

Ook voor coach Soufian is I-MPOWER een positieve verandering in zijn leven. “Ik ben ondernemer geweest, maar kwam niet meer rond. Dus kreeg ik een uitkering. Toen ik nieuw werk moest zoeken, vond ik niks echt leuk. Tot ik deze vacature zag.” Uit zijn baan haalt Soufian veel voldoening. “Ik ontwikkel mezelf, maar draag ook bij aan de groei van anderen. Ons doel is dat jongeren een baan vinden die ze écht leuk vinden. Niet zomaar iets. Dat duurt misschien wat langer, maar ze halen ook langer voldoening uit hun werk.”

Jongeren die jongeren aan werk helpen: “Wij begrijpen elkaar”

De jeugdwerkloosheid in Amsterdam terugdringen: hoe bereik je dat? Met andere jongeren! Voor het werkgelegenheidsproject I-MPOWER gaan werkloze jongeren aan de slag als jongerencoach en helpen ze andere jongeren op weg. Zo helpen ze hen aan een baan, stage of studie. Coach Soufian Naanaa (27): “We hebben hetzelfde meegemaakt als zij. Daardoor bouwen we onderling een vertrouwensband op.”

En dat is nodig: de jeugdwerkloosheid in de hoofdstad blijft dalen, maar met name onder lager-opgeleide jongeren en jongeren van niet-westerse afkomst blijft de werkloosheid hoog. Via I-MPOWER, een initiatief van Manpower, Philips, Randstad, Alliander, Nuon en de gemeente Amsterdam, kunnen zij weer aan de slag.

Plan van aanpak

De jongerencoaches hebben de opdracht om binnen een jaar minimaal 90 werkloze jongeren uit hun eigen omgeving te begeleiden naar een baan, studie of leerwerktraject. De coaches helpen de jongeren uitzoeken wat ze willen en maken zelf een plan van aanpak. Ook helpen ze hen met het schrijven van sollicitatiebrieven en cv’s. Sommige jongeren komen eens in de twee weken langs; anderen hebben meer hulp nodig en bellen vier keer per week met hun coach.

Peer-to-peer-methode

Het succes achter I-MPOWER is de peer-to-peer-methode, waarbij de coaches en werkloze jongeren leeftijdsgenoten zijn. Daarnaast is het een voordeel dat de coaches zelf ook werkloos waren. Coach Badr El Nesla (26) kan zich daardoor identificeren met de jongeren. “Vaak hebben ze geen motivatie om te werken, dat had ik zelf eerst ook niet. Ik zat negen maanden thuis toen ik in aanraking kwam met I-MPOWER. Tijdens het traject om jongerencoach te worden, groeide mijn motivatie om anderen te helpen.”

Praatje op straat

Het helpen van leeftijdsgenoten vindt Badr heel belangrijk. Een van de jongeren die hij op het moment coacht, kwam vorig jaar uit de gevangenis. “Hij denkt dat de hele wereld tegen hem is. Ik probeer hem een andere kijk op de samenleving te geven. Dat ik dezelfde afkomst heb, helpt zeker. Hij vertrouwt me en we begrijpen elkaar. Ik kom hem dagelijks tegen op straat en dan maken we een praatje. Het heeft tijd nodig, maar uiteindelijk zal het hem lukken te bereiken wat hij graag wil: in de bouw werken.”

Coachen van coaches

Het doel van I-MPOWER is niet alleen om de werkloze jongeren op weg te helpen, maar ook de jongerencoaches zelf. Die krijgen een contract voor een jaar, waarna het de bedoeling is dat ze doorstromen naar een nieuwe baan. Mark Leemrijse (32), teamleider van de jongerencoaches vanuit Manpower: “Mijn taak is om de coaches te helpen met hun baan, door ze een werkstructuur te geven. Ik vraag ze wat hun plannen zijn voor hun werkdag en hoe het met hun kandidaten gaat. Ik zie ze groeien, dat vind ik het allermooiste. Bijna alle coaches die bij I-MPOWER hebben gewerkt, zijn inmiddels succesvol binnen een andere organisatie. Daar ben ik trots op.”

 

swirl1 categorie-it categorie-sales categorie-recruitment categorie-marketing categorie-management categorie-hr categorie-finance categorie-traineeships check-list checkbox-aan filteren-mobiel kalender-publicatiedatum oogje-bekeken pijltje-categorie-mobiel pijltje-inklap pin-locatie share-facebook share-googleplus share-linkedin share-mail share-twitter zoeken