Een nieuwe kijk op werk is noodzakelijk

nieuwe kijk werk

De wereld transformeert in hoog tempo en dat resulteert onder meer in het verdwijnen van banen. Die ontwikkeling kan niet simpelweg worden opgelost door meer banen te creëren, zoals vaak wordt geopperd, zegt  Rick Goings, chairman en CEO van Tupperware Brands Corporation. Hij pleit ervoor een nieuw model van werk te ontwikkelen.

De betekenis van werk is wereldwijd aan verandering onderhevig. Goings noemt het: het resultaat van een tektonische verschuiving net zo ingrijpend als industrialisatie en verstedelijking, die langs drie breuklijnen komt.

OORZAKEN VAN VERANDERING

Die breuklijnen zijn: technologie, talent en de generatie Y. Technologische  ontwikkelingen zijn van invloed op elke baan en op de benodigde vaardigheden. Het huidige onderwijs kan die veranderingen niet bijhouden. Een recent rapport van het World Economic Forum waarschuwt dat nieuwe technologieën kunnen resulteren in een netto verlies van meer dan 5 miljoen banen in 2020! Daarbij komt dat generatie Y (ook wel millennials genoemd) over tien jaar tijd 75 procent van het wereldwijde personeelsbestand zal uitmaken: zij zijn digital natives en kijken heel anders tegen werk aan.

VERDER KIJKEN DAN TRADITIONELE BANEN

De arbeidsmarkt krimpt bijna overal door krachten die niet te keren zijn; we moeten daarom verder kijken dan de traditionele banen en een nieuw, flexibel en veerkrachtig model van werk ontwikkelen. Daarbij ligt de focus op start-ups, ZP’ers en ondernemerschap. Natuurlijk kunnen we niet allemaal Bill Gates zijn, zegt Rick Goings, en hij heeft ook geen kant-en-klare oplossing voor deze huidige crisis. Wel heeft hij – in 30 jaar wonen en werken in Amerika, Europa en Azië – gezien hoe veel mensen succesvol inkomsten creëerden buiten formele structuren van de overheid en bedrijven.

DE JUISTE MINDSET

Wat elk individu hiervoor nodig heeft, naast cognitieve vaardigheden, zijn vaardigheden die je niet op school leert, zoals creativiteit, zelfdiscipline, vindingrijkheid en uithoudingsvermogen. Mensen met deze niet-cognitieve vaardigheden zien zichzelf nu misschien niet als ondernemer, maar ze hebben daar wel de juiste mindset voor. Met de juiste geteste ‘templates’, modellen en instrumenten zullen zij in staat zijn ​​inkomen te genereren en onafhankelijk te zijn. Daarbij moeten we mensen helpen beseffen dat voor jezelf beginnen geen noodzaak is maar een kans, en dat het risico te overzien is. Ze bepalen dan zelf bij welk schaalniveau ze zich comfortabel voelen: klein en lokaal, of dynamisch en wereldwijd; volledig zelfstandig of samen met een groter bedrijf.

SAMENWERKEN IS DE KERN

In de kern zijn bedrijven niet meer dan een verzameling mensen die zich bezighouden met gezamenlijke inspanningen. Deze samenwerking is de kern van ons nieuwe model van werk, aldus Goings. De kracht van succesvolle bedrijven als Apple of Google is niet het maken van dingen, maar het samenwerken binnen de enorme ‘ecosystemen’ die ze hebben gecreëerd. Om te overleven zullen bedrijven zichzelf opnieuw moeten uitvinden en samenwerkingsverbanden aangaan. Ze moeten veranderen in samenwerkende ecosystemen – met hun eigen regels en cultuur – waarbinnen individuen hun vaardigheden kunnen inzetten. De samenwerkingseconomie kan ons nieuwe model van werk zijn.

OPTIMISTISCH GESTEMD

Goings onderschrijft dat deze overgang naar een samenwerkingseconomie niet eenvoudig zal zijn. Maar hij is optimistisch gestemd, omdat hij tijdens  zijn carrière veel mensen heeft ontmoet die hun leven hebben veranderd met behulp van de juiste mindset en begeleiding. ‘Het is onze taak om in disruptorskansen te zien. Zo leren we mensen hier niet alleen mee omgaan, maar zelfs te groeien. Los van bestaande banen en bedrijven.’

Het hele artikel kunt u lezen op de site van het World Economic Forum.

large_4LhTj1fm0YEObloG_CCT3T_VJSO1K7Up6Hu1PQ4N21s

swirl1 categorie-it categorie-sales categorie-recruitment categorie-marketing categorie-management categorie-hr categorie-finance categorie-traineeships check-list checkbox-aan filteren-mobiel kalender-publicatiedatum oogje-bekeken pijltje-categorie-mobiel pijltje-inklap pin-locatie share-facebook share-googleplus share-linkedin share-mail share-twitter zoeken