Right Management lanceert RightCareerPortal om medewerkers hun eigen carrière te laten plannen

1 op de 5 medewerkers voelt geen motivatie voor of betrokkenheid bij baan

20 december 2017, Diemen – Een op de vijf medewerkers heeft een baan die niet motiveert of waar de betrokkenheid ontbreekt, zo blijkt uit het rapport ‘Right Person, Wrong Role’ van Right Management, onderdeel van ManpowerGroup. Dit terwijl werkgevers meer moeite hebben dan ooit om openstaande vacatures in te vullen. Right Management lanceert daarom per direct de RightCareerPortal. De Portal helpt met een combinatie van enerzijds tools, informatie, oefeningen en anderzijds workshops en coachingsgesprekken medewerkers inzicht te verkrijgen, keuzes te maken en een strategie in hun loopbaan uit te stippelen. Het programma is gericht op het betrekken, ontwikkelen en behouden van talent voor werkgevers, en het nemen van verantwoordelijkheid voor de eigen loopbaan voor werknemers.

“In de huidige wereld is het voor werkgevers belangrijker dan ooit om het juiste talent aan te kunnen trekken en te behouden”, aldus Martijn Sickenga van Right Management. “Tegelijkertijd is het voor werknemers belangrijk om een loopbaan vorm te geven waarin invulling wordt gegeven aan datgene waar jij goed in bent en je verder kan ontwikkelen. Op die manier kom je in functies terecht die echt bij je passen en is ook de toevoegde waarde voor een werkgever het grootste.”

Structureel in gesprek over loopbaanontwikkeling
89 procent van de werknemers geeft aan zelf verantwoordelijk te zijn voor de ontwikkeling van de eigen carrière, zo blijkt uit de Career Conversations Study van Right Management. Bijna 70 procent verwacht hierin begeleiding van de werkgever. Toch is slechts een klein deel, 17 procent, structureel in gesprek over zijn of haar carrière met een leidinggevende. “Terwijl dit bewezen positieve effecten heeft op de productiviteit, de betrokkenheid, de toevoegde waarde van talent en op de kosten voor de instroom van nieuw personeel”, aldus Sickenga.  “Als iemand ingezet wordt op de daadwerkelijke skills en ambities, blijkt de kans veel groter dat hij of zij binnen de organisatie blijft en betrokken blijft. Daar draagt de RightCareerPortal aan bij.”

Ontdekken, loopbaanafstemming en actieplanning
Aan de hand van de RightCareerPortal krijgen werknemers inzicht in hun kwaliteiten, worden vaardigheden en ervaringen geïdentificeerd die nodig zijn voor een nieuwe rol of loopbaan, en wordt de behoefte aan ontwikkeling getest. Het modulegerichte programma (ingedeeld in de fases ontdekking, loopbaanafstemming en actieplanning) helpt werknemers strategische beslissingen te maken over de toekomst. Daarnaast worden de tools, oefeningen en informatie op de Portal aangevuld met individuele loopbaancoaching of workshops in groepen. Afhankelijk van de werkgever die de portal aan de werknemer beschikbaar stelt, is er ook de mogelijkheid om uiteindelijk zelfs concrete vacatures en carrière-opties in kaart te brengen. “Door de focus op de werknemer zelf, staat zijn of haar carrière echt centraal en pas daarna of de huidige functie passend is. Vanuit daar kun je op zoek gaan naar een concrete invulling van een volgende stap, binnen of buiten de huidige organisatie.”

Over Right Management
Right Management, opgericht in 1980 als onderdeel van ManpowerGroup, is wereldwijd één van de meest prominente leiders in talent- en loopbaanmanagementoplossingen. Met meer dan 35 jaar ervaring helpt de organisatie dagelijks mensen succesvol naar een nieuwe rol en nieuwe organisatie. De oplossingen van Right Management helpen klanten bij het cultiveren van high-potential leiders, het ontdekken en helpen ontwikkelen van getalenteerde medewerkers, het verbeteren van de wendbaarheid van de organisatie en het creëren van een betere concurrentiepositie die snel kan reageren op marktontwikkelingen. Voor meer informatie: www.rightmanagement.nl.