Veelgestelde vragen en antwoorden coronavirus

We kunnen ons voorstellen dat je in deze bijzondere tijd vragen hebt over onze dienstverlening. Hieronder vind je de antwoorden. Ben je een opdrachtgever? Dan vind je op deze pagina ook tips om deze moeilijke tijd zo goed mogelijk door te komen. 

Ga direct naar de informatie die voor jou relevant is:

Ik ben een opdrachtgever

1Welke maatregelen neemt ManpowerGroup in verband met het coronavirus?

Wij nemen verschillende maatregelen met betrekking tot het coronavirus. Hier geven we de belangrijkste acties weer: 

  • Wij hebben een continuïteitsplan in werking gesteld, in aanvulling op de RIVM-richtlijnen;
  • De richtlijnen uit dit plan delen we met klanten en onze eigen en flexibele medewerkers (uitzendkrachten, gedetacheerden en zzp’ers);
  • Doel van dit plan is het beperken van besmetting op onsite-, klant- en eigen locaties;
  • In het plan staat opgenomen dat bij een (vermoedelijke) besmetting van onze flexmedewerker zij dit direct melden bij de huisarts, bij de opdrachtgever en bij ons;
  • Wij hebben een centraal crisisteam ingericht dat dagelijks met elkaar afstemt welke (aanvullende) maatregelen genomen moeten worden;
  • Onze flexibele en eigen medewerkers beperken zo veel als mogelijk fysiek contact (geen handen schudden of kussen geven); 
  • We hebben veelgestelde vragen & antwoorden opgesteld en werken deze regelmatig bij op deze website.
2Wat moet ik doen voor medewerkers die ik heb ingehuurd via ManpowerGroup Nederland?

ManpowerGroup en uw organisatie zijn samen verantwoordelijk voor het bieden van een veilige en gezonde werkplek. Daarom is het zaak dat u regelmatig per e-mail of telefoon contact onderhoud met uw contactpersoon van ManpowerGroup.

  1. Zorg dat u zich houdt aan het advies van het RIVM en de maatregelen die door de overheid zijn afgekondigd.
  2. Heeft u een vermoeden of is er daadwerkelijk sprake van besmetting op één van uw locaties? Of heeft u specifieke maatregelen in uw organisatie genomen om verspreiding te voorkomen? Deel dit dan direct met uw contactpersoon bij ManpowerGroup.
3Hoe gaat ManpowerGroup Nederland om met ziekmeldingen?

Bij iedere ziekmelding communiceren wij dat er voor werknemers meldplicht is ingesteld (vanuit overheid/RIVM). Dit betekent dat als er wordt voldaan aan de voorwaarden (zie: RIVM website voor de actuele status), zij zich (telefonisch) dienen te melden bij de huisarts. Vanwege privacy regels mogen wij niet doorvragen naar de aard van de ziekmelding. Wel wijzen wij iedereen die zich ziek meldt op zijn/haar persoonlijke verantwoordelijkheid. Daarnaast hebben wij gezamenlijk een verantwoordelijkheid voor een gezonde en veilige werkplek. Dus mocht er een vermoeden zijn van besmetting, overleg dan met uw contactpersoon van ManpowerGroup hoe hier verder mee om te gaan.

4Hoe gaat ManpowerGroup om met de nieuwe maatregelen die zijn afgekondigd op 15 maart?

Hier volgen wij de richtlijnen van het RIVM en de overheid. Dat betekent dat medewerkers zoveel mogelijk in staat moeten worden gesteld om thuis te werken. Is dat niet mogelijk, dan bepalen wij in overleg met u welke aanpak – in lijn met de overheidsrichtlijnen – wenselijk is. Neem hiervoor contact op met uw ManpowerGroup-contactpersoon. Medewerkers die thuis moeten blijven omdat hun kinderen niet naar school kunnen, wordt in eerste instantie gevraagd calamiteiten verlof op te nemen.

5Als een van mijn flexibele werknemers via ManpowerGroup Nederland ziek is of in quarantaine is geplaatst, wat gebeurt er met de te factureren uren ?

In het geval van een ziekmelding (in welke situatie dan ook, dus ook na vaststelling van besmetting) zijn contractafspraken leidend. Mocht het contract geen uitsluitsel bieden, dan wordt er per situatie gekeken naar een passende oplossing.

6Wij sturen medewerkers preventief naar huis, of overwegen dit. Hoe gaat ManpowerGroup hier mee om?

Wij vragen u dit (voornemen) zo snel mogelijk met uw contactpersoon van ManpowerGroup te bespreken.

7Wat kan ik het beste doen met lopende sollicitaties?

Laat schaars talent niet lopen, maar maak -juist nu- een bewuste keuze voor een vast of flexibel contract. Voor welke functie je voor vast of flex kiest, vind je in de flyer Coronatips voor organisaties.

8Een groot deel van mijn medewerkers werkt thuis. Hoe houd ik hen betrokken?

Organiseer dagelijks online een korte teammeeting om iedereen betrokken te houden. Sta stil bij ieders wel en wee en bespreek de uitdagingen waarvoor de organisatie en de afdeling staan. Meer tips vind je in de flyer Coronatips voor organisaties.

Ik zoek een baan

1Als ik solliciteer, kan ik dan nog wel starten?

Op alle vacatures die op onze website staan, kun je starten. Graag zelfs!

2Gaan de sollicitatie gesprekken nog wel door?

De sollicitatiegesprekken gaan gewoon door. Wel vaak in een andere vorm, zoals telefonisch of via videobellen in plaats van een fysieke ontmoeting.

3Ik ben mijn baan kwijt door de Corona maatregelen en zoek iets nieuws

Bekijk onze website met openstaande vacatures en solliciteer direct. In diverse sectoren hebben we dringend mensen nodig.

Ik ben een flexmedewerker

1Welke maatregelen neemt ManpowerGroup  in verband met het coronavirus?

Wij nemen verschillende maatregelen met betrekking tot het coronavirus. Hier geven we de belangrijkste acties weer: 

  • Wij hebben een continuïteitsplan in werking gesteld, in aanvulling op de RIVM-richtlijnen;
  • De richtlijnen uit dit plan delen we met klanten en onze eigen en flexibele medewerkers (uitzendkrachten, gedetacheerden en zzp’ers);
  • Doel van dit plan is het beperken van besmetting op onsite-, klant- en eigen locaties;
  • In het plan staat opgenomen dat bij een (vermoedelijke) besmetting van onze flexmedewerker zij dit direct melden bij de huisarts, bij de opdrachtgever en bij ons;
  • Wij hebben een centraal crisisteam ingericht dat dagelijks met elkaar afstemt welke (aanvullende) maatregelen genomen moeten worden;  
  • Onze flexibele en eigen medewerkers beperken zo veel als mogelijk fysiek contact (geen handen schudden of kussen geven); 
  • We hebben veelgestelde vragen & antwoorden opgesteld en werken deze regelmatig bij op deze website.
2Wat kan ik zelf doen?

Het belangrijkste dat je kunt doen om het risico op besmetting te voorkomen, is zorgen voor een goede hygiëne:

  • Was je handen regelmatig;
  • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog;
  • Gebruik papieren zakdoekjes.

We vragen je om -als extra voorzorgsmaatregel- fysiek contact te vermijden (geen handen schudden of kussen geven). 

3Moet ik gewoon naar mijn werk komen?

Wij volgen hiervoor de richtlijnen van het RIVM en de overheid. Bespreek jouw situatie met jouw Manpower-contactpersoon. Kijk op de website van de rijksoverheid voor de laatste updates.

4Ik heb gezondheidsklachten, wat moet ik doen? 

Bij gezondheidsklachten geldt het protocol zoals dat door het RIVM is afgegeven. Het is je eigen verantwoordelijkheid om passende acties te ondernemen. Mocht er na onderzoek sprake zijn van het virus: stel direct -telefonisch- de opdrachtgever waar je werkt op de hoogte en informeer -telefonisch- jouw Manpower-contactpersoon.
Manpower en de organisatie waar je werkt bespreken samen de vervolgstappen.

5Mag ik thuis werken?

De organisatie waar je werkt bepaalt welke maatregelen zij nemen. Volg deze maatregelen altijd op. Is de ‘thuiswerk-maatregel niet gesteld? Bespreek dan wat de mogelijkheden zijn met jouw opdrachtgever.

6Ik word preventief -om eventuele besmetting te voorkomen- naar huis gestuurd op mijn werk. Wat moet ik nu doen?

Neem zo snel mogelijk contact op met jouw Manpower-contactpersoon of met de vestiging. We vertellen je dan meer. Je hoeft je niet ziek te melden.

7Ik heb milde klachten (verkoudheid, hoesten of koorts). Moet ik nu thuis blijven?
  • Als je de mogelijkheid hebt om thuis te werken, doe dat dan. Overleg het met je opdrachtgever en meld het bij je Manpower-contactpersoon.
  • Kun je niet thuis werken, bespreek dit dan met jouw Manpower-contactpersoon om samen te kijken naar een oplossing.
Dit advies is gebaseerd op de richtlijnen van het RIVM en de maatregelen van de overheid.
8Ik kan niet naar mijn werk komen omdat ik mijn kind/kinderen moet opvangen vanwege het sluiten van de scholen. Wat moet ik nu doen?
  • Als je de mogelijkheid hebt om thuis te werken, doe dat dan. Overleg het met je opdrachtgever en meld het bij je Manpower-contactpersoon.
  • Kun je niet thuis werken, maar moet je – vanwege het sluiten van de school van je kinderen – wel thuis blijven, bespreek dit dan met jouw Manpower-contactpersoon om samen te kijken naar een oplossing.

Dit advies is gebaseerd op de richtlijnen van het RIVM en de maatregelen van de overheid.

9Wordt mijn salaris doorbetaald als ik thuis zit?

Dit is onder andere afhankelijk van je contractsvorm en de afspraken die wij hebben gemaakt met jouw opdrachtgever. Neem hiervoor contact op met jouw Manpower-contactpersoon.

10Ik werk door de Corona situatie vanuit huis. Moet ik mijn reiskostenvergoeding met terugwerkende kracht terugbetalen?

De reiskostenvergoeding die je al ontvangen hebt, hoef je niet terug te betalen. Mogelijk wordt de standaard reiskostenvergoeding wel stopgezet als de situatie langer duurt. We zullen je daarover uiteraard informeren.

11Ik heb niets meer van mijn opdrachtgever gehoord en zij zijn niet te bereiken. Wat nu?

Neem contact op met jouw Manpower contactpersoon. Zij kunnen je meer vertellen over de situatie bij jouw opdrachtgever.

12Als er de komende tijd geen werk meer is bij mijn opdrachtgever, helpt Manpower mij dan iets anders te vinden?

Uiteraard kijken we graag met je naar de mogelijkheden ergens anders. Neem hiervoor contact op met jouw Manpower contactpersoon of bekijk de urgente Manpower vacatures op ‘Werken voor Nederland’

13Wanneer heb ik recht op een WW-uitkering?

Dat hangt af van een aantal specifieke, persoonsgebonden zaken. Neem contact op met het UWV of bezoek hun website

.
14Ik maak extra kosten door thuiswerken en heb bijvoorbeeld een scherm moeten aankopen. Wordt dit vergoed?

Bespreek dit met jouw Manpower contactpersoon.

15Ik heb een andere vraag, waar kan ik terecht? 

Neem contact op met jouw Manpower-contactpersoon.

Ik ben gedetacheerd

1Welke maatregelen neemt ManpowerGroup in verband met het coronavirus?

Wij nemen verschillende maatregelen met betrekking tot het coronavirus. Hier geven we de belangrijkste acties weer: 

  • Wij hebben een continuïteitsplan in werking gesteld, in aanvulling op de RIVM-richtlijnen;
  • De richtlijnen uit dit plan delen we met klanten en onze eigen en flexibele medewerkers (uitzendkrachten, gedetacheerden en zzp’ers);
  • Doel van dit plan is het beperken van besmetting op onsite-, klant- en eigen locaties;
  • In het plan staat opgenomen dat bij een (vermoedelijke) besmetting van onze flexmedewerker zij dit direct melden bij de huisarts, bij de opdrachtgever en bij ons;
  • Wij hebben een centraal crisisteam ingericht dat dagelijks met elkaar afstemt welke (aanvullende) maatregelen genomen moeten worden;  
  • Onze flexibele en eigen medewerkers beperken zo veel als mogelijk fysiek contact (geen handen schudden of kussen geven); 
  • We hebben veelgestelde vragen & antwoorden opgesteld en werken deze regelmatig bij op deze website.
2Wat kan ik zelf doen?

Het belangrijkste dat je kunt doen om het risico op besmetting te voorkomen, is zorgen voor een goede hygiëne:

  • Was je handen regelmatig;
  • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog;
  • Gebruik papieren zakdoekjes.

We vragen je om -als extra voorzorgsmaatregel- fysiek contact te vermijden (geen handen schudden of kussen geven). 

3Moet ik gewoon naar mijn werk komen?

Wij volgen hiervoor de richtlijnen van het RIVM en de overheid. Bespreek jouw situatie met jouw ManpowerGroup-contactpersoon. Kijk op de website van de rijksoverheid voor de laatste updates.

4Ik heb gezondheidsklachten, wat moet ik doen? 

Bij gezondheidsklachten geldt het protocol zoals dat door het RIVM is afgegeven. Het is je eigen verantwoordelijkheid om passende acties te ondernemen. Mocht er na onderzoek sprake zijn van het virus: stel direct -telefonisch- de opdrachtgever waar je werkt op de hoogte en informeer -telefonisch- jouw Manpower-contactpersoon.
Manpower en de organisatie waar je werkt bespreken samen de vervolgstappen.

5Mag ik thuis werken?

We raden je aan, in lijn met het RIVM-advies en de maatregelen van de overheid, om thuis te werken. Meld dit wel bij je ManpowerGroup-contactpersoon.

6Ik word preventief -om eventuele besmetting te voorkomen- naar huis gestuurd op mijn werk. Wat moet ik nu doen?

Neem zo snel mogelijk contact op met jouw ManpowerGroup-contactpersoon. We vertellen je dan meer. Je hoeft je niet ziek te melden.

7Ik heb een andere vraag, waar kan ik terecht? 

Neem contact op met jouw ManpowerGroup-contactpersoon.

NOW
Manpower
Experis
swirl1 categorie-it categorie-sales categorie-recruitment categorie-marketing categorie-management categorie-hr categorie-finance categorie-traineeships check-list checkbox-aan filteren-mobiel kalender-publicatiedatum oogje-bekeken pijltje-categorie-mobiel pijltje-inklap pin-locatie share-facebook share-googleplus share-linkedin share-mail share-twitter zoeken