Toekomst Manpower Talent Academy gericht op complete groeipaden

“Opleiden heeft een steeds groter aandeel in de oplossing van de huidige schaarste op de arbeidsmarkt,” zegt Geesje Leijenaar, Manager Learning and Development bij ManpowerGroup. Ze is verantwoordelijk voor het opleidingsprogramma van de Manpower Talent Academy (MTA). “We werken aan een nog completer aanbod dat perspectief biedt voor zowel opdrachtgevers als flexmedewerkers.”

Geesje Leijenaar is als talentmanager nu ruim een jaar betrokken bij de Manpower Talent Academy. De Talent Academy, die bestaat uit de Operator Academy, de Manpower Logistics Academy en de Klantcontact Academy, werpt haar vruchten af. Zeker 1.500 mensen werden in het afgelopen jaar opgeleid en konden daardoor direct aan de slag bij uiteenlopende opdrachtgevers. 

Vakgerichte opleidingen

“Het succes van de Manpower Talent Academy schuilt allereerst in het vakgerichte karakter,” vertelt Geesje. “Neem de Logistics Academy. Daar worden mensen getraind in een echte fabriekshal. Die wordt bovendien ingericht naar de werkelijke situatie bij de opdrachtgever, waar de flexmedewerker vervolgens aan de slag gaat.”

De opleidingen zijn direct gekoppeld aan functies. “Dus als de kandidaat een opleiding volgt tot heftruckmedewerker, dan leert degene puur datgene wat je nodig hebt om een heftruck te besturen. Vakken als Engels en rekenen die op een ROC wel worden gegeven, laten wij achterwege wanneer ze in de praktijk niet nodig zijn. Zo leiden we effectief en efficiënt op.”

Gezamenlijke invulling van opleidingen

Bij de invulling van de opleidingen werkt Manpower nauw samen met de opdrachtgever. Zo is de inhoud altijd actueel en sluit deze aan op de praktijk. “Dat werkt perfect voor opdrachtgevers. Zo laat een van onze grootste opdrachtgevers al haar flexmedewerkers –dus ook als ze niet vanuit Manpower werken- opleiden binnen onze Logistics Academy.”

Ook de e-learnings worden gemaakt voor en met opdrachtgevers. Geesje: “Het meest uitgesproken voorbeeld daarvan zijn de onboarding modules die we voor opdrachtgevers maken. Voordat een flexmedewerker in een nieuwe functie start, volgt deze de op maat gemaakte onboarding training. Zo neemt hij alle praktische informatie over het bedrijf tot zich en gaat hij goed ingewerkt aan de slag.”

Personalized learning

Manpower organiseert een deel van de opleidingen met externe opleiders. De gezamenlijke kennis draagt bij aan de kwaliteit van de opleidingen. Geesje: “We zorgen ervoor dat de e-learnings leuk zijn om te volgen. En we maken ze zo kort mogelijk, zodat iemand bijvoorbeeld onderweg van of naar het werk even een module kan volgen. Wanneer iemand al de nodige kennis heeft, kan hij prima bepaalde modules overslaan. Door deze vorm van personalized learning is de kandidaat meer gemotiveerd de opleiding te volgen.”

Assessments voor selectie kandidaten

Motivatie is ook een belangrijke factor bij de selectie van kandidaten. Met behulp van specifieke assessments neemt Manpower mensen aan op cruciale competenties voor de functie. Geesje: “We kijken altijd naar het talent dat een kandidaat in de basis heeft. Een kwaliteit als empathie is moeilijk aan te leren. Om een klantcontact functie te beoefenen, moet dat in je zitten. De benodigde kennis en vaardigheden doet de flexmedewerker vervolgens op tijdens de opleiding.”

Groeipaden voor een complete loopbaan

Het opleidingspakket binnen de Academy wordt continu uitgebreid. Manpower werkt daarbij steeds meer toe naar complete groeipaden. Met opleidingen voor junior, medior en senior posities. Geesje: “We willen onze flexmedewerkers een complete carrière bieden. Door te voorzien in opleidingen op verschillende functieniveaus, bied je iemand steeds nieuwe doorgroeimogelijkheden. Onze collega’s vinden het dan ook erg belangrijk om de loopbaanontwikkeling van de flexmedewerkers te stimuleren.”

Retentiemanagement

Die werkwijze biedt niet alleen voordelen voor de flexmedewerker. Op deze manier maakt Manpower ook serieus werk van retentie. “Veel opdrachtgevers hebben te kampen met een hoog verloop. Dat zien we bijvoorbeeld veel bij callcenters. Door flexmedewerkers perspectief te bieden, zijn bedrijven beter in staat talent aan zich te binden,” licht Geesje toe.

Het helpt ook om de flexmedewerker ‘futureproof’ te houden. Geesje: “Omdat wij dicht bij onze opdrachtgevers staan, hebben we duidelijk in beeld welke functies en vaardigheden zij nodig hebben. En welke banen veranderen of overbodig worden. Wanneer een functie door automatisering dreigt te verdwijnen, dan zorgen wij er tijdig voor dat we die mensen opleiden voor een functie waar wel vraag naar is. Zo is de continuïteit van de carrière van deze mensen gewaarborgd.”

swirl1 categorie-it categorie-sales categorie-recruitment categorie-marketing categorie-management categorie-hr categorie-finance categorie-traineeships check-list checkbox-aan filteren-mobiel kalender-publicatiedatum oogje-bekeken pijltje-categorie-mobiel pijltje-inklap pin-locatie share-facebook share-googleplus share-linkedin share-mail share-twitter zoeken