Juiste mensen op de juiste plek? google tipt

Juiste mensen op de juiste plekken

Een bedrijf dat jaarlijks twee miljoen sollicitaties ontvangt, weet hoe je kaf van koren scheidt. Laszlo Bock, Senior Vice President People Operations bij Google, heeft nuttige tips voor wie de juiste mensen op de juiste plekken wil.

In de eerste tien seconden van een gesprek weten we of we iemand aardig vinden. Ook tijdens een sollicitatiegesprek. Tijdens het gesprek zoeken we onbewust naar signalen die dat gevoel bevestigen. Maar als u iemand aardig vindt, betekent dat niet dat die persoon geschikt is voor de baan. Toets daarom altijd op een objectieve manier of kandidaten bij het bedrijf en het functieprofiel passen. Hoe? Zo doet Google het.

MATCH OP JUISTE KENNIS

Er zijn bepaalde standaarden waaraan iemand moet voldoen voor een functie. Met competentietesten komt u hier op een eenvoudige manier achter. Het blijft altijd een momentopname, maar u krijgt wel een redelijk idee van iemands kunnen.

STEL GESTRUCTUREERDE VRAGEN

‘Beschrijf een situatie waarin je…’. Vragen naar praktische voorbeelden uit de loopbaan van een sollicitant is effectiever dan het stellen van open vragen zoals ‘Wat dacht je toen je vanmorgen opstond?’ Door elke sollicitant dezelfde vragen te stellen, bepaalt u onbevooroordeeld wie het meest geschikt is voor de functie.

DUIK IN DE ORGANISATIE

Laat sollicitanten niet alleen kennismaken met hun directe leidinggevende. Laat ook teamgenoten of mensen die voor de kandidaat gaan werken of een collega van een andere afdeling aanschuiven. De laatste heeft geen rechtstreekse werkrelatie met de sollicitant en is daardoor waarschijnlijk onpartijdiger dan iemand uit het team.

TOT SLOT

U kunt niet iedere sollicitant aannemen, maar u kunt er wel voor zorgen dat alle kandidaten uw bedrijf als ambassadeurs verlaten. Zorg daarom voor een vriendelijke, bij voorkeur persoonlijke afwijzing. Wie weet komen jullie elkaar in de toekomst nog eens tegen!

Bron: Wired

swirl1 categorie-it categorie-sales categorie-recruitment categorie-marketing categorie-management categorie-hr categorie-finance categorie-traineeships check-list checkbox-aan filteren-mobiel kalender-publicatiedatum oogje-bekeken pijltje-categorie-mobiel pijltje-inklap pin-locatie share-facebook share-googleplus share-linkedin share-mail share-twitter zoeken