Employer Branding: Hoe kom je tot een aantrekkelijk werkgeversmerk?

In een krapper wordende arbeidsmarkt worstelen steeds meer werkgevers met het binnenhalen en behouden van het juiste talent. Het werven van geschikte medewerkers lijkt steeds meer op het werven van nieuwe klanten. Het draait om de vraag wat jouw toekomstige medewerker wil en wat je te bieden heeft. Het is de kunst om dit helder en krachtig uit te dragen. Employer branding wordt hiermee steeds belangrijker. Maar hoe kom je tot een aantrekkelijk werkgeversmerk? En hoe zorg je ervoor dat je organisatie aantrekkelijk is en blijft?

Het belang van Employer Branding?

Materiële zaken als salaris zijn allang niet meer leidend. Werknemers zijn op zoek naar verdieping en willen ergens onderdeel van zijn. Werkzoekenden willen dan ook weten hoe het is om voor jouw bedrijf te werken. Het kennen en kunnen uitdragen van kernwaarden is als werkgever een cruciale eerste stap. Employer branding kan je als werkgever hierbij helpen, want een sterk werkgeversmerk zorgt er niet alleen voor dat je talent binnenhaalt, maar ook aan jouw organisatie bindt.

Krijg antwoorden op de meest urgente hr-vraagstukken

Een goed employer brand is een belangrijke factor voor de aantrekkingskracht van je bedrijf. Maar welke thema’s domineren nog meer de hr-agenda van vandaag en morgen als het gaat om het vinden en optimaal inzetten van talent? In onze whitepaper HIGH5! delen experts uit het werkveld hun tips en adviezen over vijf meest urgente hr-vraagstukken van grote organisaties op een rij!

Download whitepaper

De praktijk: Eigen medewerkers zijn de helden

Een voorbeeld uit de praktijk is Booking.com. Zij zijn de afgelopen vijf jaar van vierenhalfduizend medewerkers gegroeid naar vijftienduizend. Employer branding heeft bij Booking.com als doel het vergroten van de aantrekkingskracht bij precies díe mensen naar wie het bedrijf op zoek is. Een lastige uitdaging met concurrenten als Facebook, Google en Uber die op zoek zijn naar dezelfde talenten. Twee jaar geleden is Booking.com serieus aan de slag gegaan met de merkwaarden en de belofte aan de medewerkers, het fundament voor het werkgeversmerk. En met succes! “De grote kracht hierachter is het naadloos op elkaar laten aansluiten van het employer brand, de consumer brand, de interne communicatie en pr”, aldus Tatjana Budziarek, global employer brand lead. Hierbij is een grote rol weggelegd voor de brand ambassadors, medewerkers die echte verhalen vertellen. Het geheim van Booking.com? “Onze eigen medewerkers zijn de helden in de verhalen die we over de organisatie vertellen.”

In HIGH5! lees je meer over hoe Booking.com talenten aan zich weet te binden.

swirl1 categorie-it categorie-sales categorie-recruitment categorie-marketing categorie-management categorie-hr categorie-finance categorie-traineeships check-list checkbox-aan filteren-mobiel kalender-publicatiedatum oogje-bekeken pijltje-categorie-mobiel pijltje-inklap pin-locatie share-facebook share-googleplus share-linkedin share-mail share-twitter zoeken