Persberichten

ManpowerGroup brengt vijf grootste uitdagingen voor HR in kaart

  • Published: Sep 2017
  • Thema: Arbeidsmarkt en onderzoeken, Vinden van talent, Binden en boeien van talent
Experts geven oplossingen voor belangrijkste dilemma’s in witboek High 5!

Diemen, 21 september 2017 – De vijf belangrijkste uitdagingen op het gebied van HR zijn: employer branding, wendbaarheid van de organisatie, flexibele arbeidsrelaties, duurzame inzetbaarheid en HR-analytics. Dit blijkt uit de analyse van Manpower Group, waaraan vertegenwoordigers van veertien grote Nederlandse organisaties hebben meegewerkt.

“Momenteel zien we dat de druk op HR-afdelingen is toegenomen. De uitdagingen zijn complex en het is lang niet altijd duidelijk voor HR professionals waar de antwoorden op actuele vragen te vinden zijn”, zegt José Brenninkmeijer, Algemeen directeur ManpowerGroup Nederland. De meest prangende kwesties kwamen uit rondetafelgesprekken naar voren. Voor de oplossingen ging ManpowerGroup in gesprek met toonaangevende experts uit de academische wereld en bedrijven die op het betreffende thema voorlopen en dus al veel praktijkkennis en ervaring hebben opgebouwd. 

Werkgeversmerk
Eén van de vijf thema’s is employer branding. Een meerderheid (58 procent) van de werkzoekenden vindt het werkgeversmerk voor hen belangrijker dan vijf jaar geleden. Voor millennials geldt dit nog sterker. Dat bleek recent uit The Rise of the Well-Informed Candidate van ManpowerGroup Solutions. Het vergroten van de aantrekkingskracht bij precies díe mensen naar wie het bedrijf op zoek is (employer branding), is iets waar zelfs een bedrijf als Booking.com actief mee bezig is. “Hoewel het niet in ons DNA zit, realiseerden we ons dat we naar buiten moesten treden. Dat betekende: bouwen aan ons merk, zodat mensen ons ook beter zouden leren kennen”, aldus community-manager Marnix Mali.

Aanpassingsvermogen
Deze tijd doet een beroep op het aanpassingsvermogen van organisaties, stellen de deelnemers aan de Ronde Tafels. Maarten van Beek, directeur human resources ING Nederland: “Wendbaar zijn, vertaalt zich voor elke afdeling anders, maar de principes gelden overal. Al onze processen zijn we continu aan het verbeteren. Het stopt nooit.” “Organisaties moeten zich continu aanpassen aan wat de markt vraagt”, stelt Brenninkmeijer. “Daarin slagen organisaties die de beste talenten aan zich weten te binden. Die weten hoe zij zichzelf als krachtig werkgeversmerk in de markt zetten. Die data gebruiken om hun HR-beslissingen beter te onderbouwen en die de professionele ontwikkeling van medewerkers stimuleren en hun talent stretchen.” 

Deelnemende partijen
Uit gesprekken met afgevaardigden van Xerox, Océ-Technologies B.V., Carglass, NN Group, Gemeente Zaanstad, Athlon Nederland, Canon Océ, Universiteit Maastricht, Mitsubishi, Servicepunt71, Mensely en CompanyMatch.me blijkt dat er sprake is van een toenemend gevoel van urgentie in de sector. Experts van Booking.com, Carglass en ING, prof. dr. Hans Junggeburt en prof. dr. Sandjai Bhulai lieten hier vervolgens hun licht over schijnen. Lees hier het witboek High 5!, uitgegeven door Manpower Group.

Lees hier het witboek

Filter resultaten

Periode
Thema
Labels