a

Nieuwsberichten

Case: employer branding bij Obvion

  • Published: Jan 2016
  • Thema: Vinden van talent, Binden en boeien van talent

Bij ManpowerGroup onderzoeken we regelmatig wat een bedrijf tot een aantrekkelijke werkgever maakt. Employer branding is geen trend, maar een must voor organisaties die talent aan zich willen binden. In dit artikel gaan we in op aantrekkelijk werkgeverschap bij Obvion, een hypotheekverstrekker in Heerlen. Dagelijks werken ruim honderd flexkrachten via Manpower bij Obvion – in totaal werken er ruim 500 medewerkers. Obvion is winnaar van de Performance Award 2015 en maakt kans op de titel ‘Aantrekkelijkste Werkgever van Limburg’.

We spraken met:
  • Marnix Postma, Talent & Recruitment Manager
  • Nicole Demarteau, Senior HR Consultant

Samenwerking en co-creatie

“Obvion wil in haar manier van werken partneren met haar klanten, ondernemend zijn en het verschil maken in haar dienstverlening. Zij wil de klant leidend laten zijn in haar denken en doen. Iedereen binnen het bedrijf moet daarom kunnen meedenken met de klant om veranderingen in woonwensen mogelijk te kunnen maken. Dat vraagt om persoonlijke aandacht, echt en oprecht handelen in het belang van de klant, betekenisvolle en persoonlijke relaties met klanten aangaan. Dat vraagt nogal wat van je eigen mensen. Obvion werkt daarom aan een werkomgeving waarin medewerkers makkelijk kunnen co-creëren en samenwerken, ook met klanten en partners, een werkomgeving die medewerkers inspireert om anders te denken en te doen en die het mogelijk maakt om concepten en prototypes te ontwikkelen. De nominatie voor aantrekkelijkste werkgever van Limburg is dan ook een mooie opsteker.”

Betrek je eigen mensen

“Obvion is gevestigd in Heerlen. Zowel de provincie Limburg als de regio Heerlen kent een aantal belangrijke uitdagingen. Op termijn ontstaat hier een tekort aan arbeidskrachten. Dit geldt met name voor specialistische functies (ICT, Marketing, Risk en Business Intelligence), waarvan sommige nu al lastig in te vullen zijn. Ook voor Obvion zijn dit talenten die schaars zijn. We willen graag vanuit de klantpartnerstrategie de juiste nieuwe medewerkers aantrekken. Dat maakt het interessant om te kijken hoe we studenten na hun studie terug naar Limburg kunnen laten komen.”

"Dat proces start al voordat studenten hun opleiding afronden, door ze tijdens hun studie al te laten kennismaken met Obvion door deelname aan workshops, bedrijfsbezoeken, gastcolleges, etc. En door ervoor te zorgen dat Obvion als werkgever meer bekendheid krijgt. Via met name social media worden voortdurend berichten verspreid die bijdragen aan positieve naamsbekendheid."

“We vinden het belangrijk om de lijnen met (nieuwe) medewerkers aan te halen. Medewerkers moeten zich welkom voelen en daar is in de onboarding veel aandacht aan besteed. Hierdoor voelen mensen zich snel thuis bij ons en wordt voorkomen dat ervaringen te zeer afwijken van de verwachtingen.”


Aantrekkelijk werkgeverschap: hoe doet Obvion dat?

Obvion gebruikt een vierstappenplan in de arbeidsmarktcommunicatie en met name het contact met de eigen mensen staat hierbij centraal:

1. Pre-sollicitatie
2. Sollicitatie
3. Indiensttreding
4. Tussenevaluatie na een paar maanden

Innovatieve organisatie

“Obvion is een innovatieve organisatie in dienstverlening en klantgerichtheid. Bij ons kunnen mensen zonder vast contract toch een hypotheek krijgen. We kijken van buiten naar binnen; je kunt je ontwikkelen en we werken met agile teams. We willen de verwachtingen die je hebt als je bij ons komt werken, minimaal overtreffen. Daar staat tegenover dat we van je verwachten dat je je met hart en ziel inzet. Je moet er wel hard voor werken."

obvion manpowergroup employer branding

Obvion zoekt de medewerker van de toekomst. Hoe ziet die eruit en hoe haal en houd je die binnen?

“We zoeken collega’s die vol passie met ons mee willen doen. Die zich helemaal herkennen in dat waar Obvion voor staat. Daarvoor moeten we wel iets doen. We zetten Obvion duidelijk neer door onze mentaliteit en kernwaarden goed uit te dragen. We spreken potentiële medewerkers aan door ze uit te nodigen met ons mee te bouwen. Meebouwen aan het bereikbaar maken en houden van wonen voor ons allemaal. Nu en in de toekomst."

"We bieden onze medewerkers de kans om zich verder te ontwikkelen, maar hechten daarbij wel aan eigen verantwoordelijkheid. Dat geeft hen de kans om van hun baan een droombaan te maken. Out of the box denken en hart voor de klant zijn begrippen die de medewerkers uitademen. En daar zijn we trots op!”

Zorgen blije medewerkers voor blije klanten? Is hier een verband in aangetoond?

“Blije medewerkers die samen voor gelukkige klanten zorgen: hoe mooi is dat? We willen van betekenis zijn voor onze klanten, het voortouw nemen. Dat vraagt om een andere manier van werken die gericht is op een aantal pijlers zoals klantpartner zijn, ondernemerschap tonen, in co-creatie zaken oppakken, vertrouwen en anders denken, anders doen. Met deze manier van werken creëren we een werkomgeving waarin we onze ambities kunnen realiseren.”

Hoe geven jullie invulling aan sociale innovatie? En klopt het dat medewerkers een bedrag krijgen om te besteden aan het blij maken van klanten?

“Jazeker, we doen er alles aan de beleving van onze klanten positief te beïnvloeden; met kleine gebaren proberen we iets extra’s te betekenen en tegelijkertijd te werken aan ons eigen klantbewustzijn. Zo hebben we iedere medewerker een klantbudget gegeven om zelf op een originele manier aan klanten te besteden. Het doel is om hiermee het klantbewustzijn, eigen initiatief en ondernemerschap van medewerkers te bevorderen. Medewerkers mogen met dit klantbudget zelf de klant verrassen en de klant centraal stellen!”

Wilt u ook werk maken van employer branding binnen uw bedrijf, maar weet u niet goed waar u moet beginnen? De experts van RPO, onderdeel van ManpowerGroup Solutions, gaan graag met u in gesprek. Neem voor meer informatie contact op met Lydia Heeres, RPO Director Nederland.


Filter resultaten

Periode
Thema